23948sdkhjf

Fotad bärgning minskar risken för bedrägerier

Bedrägeriförsök kostar försäkringsbolagen mellan tre till sex miljarder kronor årligen. Fler än 50 procent av utredda bilbränder 2017 var misstänkta bedrägerier. Nu erbjuds bedrägeriutredningar i samband med bärgning som hjälper försäkringsbolagen att spara pengar.

Många ser nog inte försäkringsbedrägeri som ett brott. Det kan röra sig om att man uppskattar värdet på innehållet i frysen som förstördes vid strömavbrottet till mer än vad det faktiskt rör sig om. När det väl händer något kan många nog tänka att de ska ”casha in” eftersom de har betalat premier i tio års tid. Men att överdriva värdet på det som har gått sönder eller stulits samt att medvetet lämna oriktiga uppgifter vid tecknande av en försäkring är ett försäkringsbedrägeri. Det är ett stort problem eftersom det i slutändan drabbar alla försäkringstagare vars premier höjs för att täcka kostnaderna. Cirka 500 kronor per år beräknas en vanlig familj betala till bedragarna, enligt en rapport från Svensk Försäkring och Larmtjänst.

Bedrägeriutredningen börjar redan på olycksplatsen genom att SOS Internationals larmcentral stämmer av med bärgningspersonalen på plats. Bärgningsföretaget dokumenterar även skadorna genom att bland annat ta bilder. Efter inrapportering i det gemensamma it-systemet, larmas det automatiskt om en olycka verkar vara ett misstänkt bedrägeri.

Vi har utbildat vår larmcentral samt vårt bärgningsnätverk i Sverige i hur man upptäcker möjliga bedrägerier relaterade till bilolyckor, säger Markku Reinikainen som är Head of Nordic Network Development på SOS International.

Flera försäkringsbolag får i dag hjälp att avslöja flera bedrägeriförsök med ordentlig dokumentation från olycksplatsen. Ramströms bilbärgning i Västmanland är ett företag som har gått i bräschen för denna teknik och är en partner till SOS International. De har tio års erfarenhet av utredningar och har arbetat framgångsrikt för att kunna upptäcka dem i tid.

Allt började egentligen med att de som blev bärgade ibland kunde påstå att bärgaren hade repat en kofångare eller skadat en fälg. Så snart Ramströms bilbärgning började ta bilder försvann alla sådana påståenden eftersom de kunde bevisa motsatsen.

Vi har arbetat aktivt med detta i drygt tio års tid och har tillsammans med försäkringsbolagen lärt oss vad det är för detaljer som de vill se, säger Johan Ramström. Vi dokumenterar skadeplatsen och bilen för att man ska kunna få en komplett bild av hur situationen ser ut.

Baserat på det gedigna underlag Ramströms bilbärgning i dag besitter, har man i samarbete med SOS International tagit fram en struktur för att kunna bedöma sannolikheten för att en skada ska misstänkas som bedrägeri.

Vi har utvecklat en process för att få samtliga inblandade att kunna dokumentera och utläsa små detaljer som är otroligt viktiga pusselbitar för att försäkringsbolagen skall kunna avböja en skada, berättar han.

Det viktiga i det här är att alla jobbar på samma sätt, och att hela kedjan av aktörer förstår varandra – från larmoperatör, bärgare och handläggare till verkstad. Det är först då som man får en verkligt bra effekt. Detta är för att kunna hjälpa alla inblandade, men kanske framför allt försäkringstagaren eftersom denne får ett bildunderlag som stödjer händelseförloppet. Därmed får försäkringsbolaget en komplett bild och kan snabbare betala ut en korrekt ersättning. I de fall då det skulle kunna röra sig om ett misstänkt bedrägeri blir handläggandet också snabbare.

Det rör sig om väldigt mycket pengar för ett försäkringsbolag. Enligt statistik från Svensk Försäkring och Larmtjänst betalar den svenska försäkringsbranschen årligen ut 60 miljarder kronor i skadeersättning. En grov uppskattning är att 510 procent rör sig om försäkringsbedrägerier, det vill säga 3–6 miljarder kronor. Varje år avböjer försäkringsbolagen att betala närmare 500 miljoner kronor i ersättning efter bedrägeriutredningar. Av 469 utredda bilbränder beslutade försäkringsbolagen att inte betala ut ersättning i 245 fall på grund av misstänkt bedrägeri.

Innan kameran kommer fram frågar bärgarna alltid och hittills har ingen sagt nej. De flesta är faktiskt väldigt positiva till att platsen dokumenteras. Och som tur är har det varken blivit någon hotfull situation eller någon som har tjafsat.

I vårt område Västmanland avböjer försäkringsbolagen 2–4 skador i månaden med hjälp av det underlag vi levererar, avslutar Johan Ramström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.098