SKF anklagas för kartellbildning
Indiens konkurrenskommission CCI inledde utredningen under 2017 efter att de fått in anmälningar om att fem bolag samarbetat gällande priser på kullager mellan 2009 och 2014. Målet ska ha varit att föra över kostnader för råmaterial på kunder i fordonssektorn, enligt det utredningsmaterial Reuters fått tillgång till. Utredningen har inte offentliggjorts.
"Genom möten mellan nyckelpersoner hos aktörerna vid två olika tillfällen delades strategisk information kring framtida insatser för att höja priser", står det i utredningen. Och det ska ha funnits enighet bland företagen ”att sträva efter en prisökning på 12 procent och att nöja sig med 6 procent” gällande traktor- och biltillverkare.
CCI har möjlighet att ge böter på upp till tre gånger vinsten under varje år av brottet, eller upp till 10 procent av omsättningen beroende på vilket av alternativen som renderar den högsta summan.
Kartellutredningar kring SKF är ingenting nytt. 2014 dömde EU-kommissionen företaget till böter i en härva där ett samarbete med Schaeffler och tre japanska underleverantörer i fordonsbranschen pågick mellan 2004 och 2011. Den totala bötessumman blev 953 miljoner euro varav SKF:s del bestod av 315 miljoner euro, drygt 3 miljarder kronor i dagens penningvärde.
SKF skriver följande i ett mejl till Motormagasinet:
"Detta är en känd utredning som fortfarande pågår, därför kan vi inte uttala oss om detaljerna, utan att säga att vi bestrider uppgifterna att vi skulle ha begått felaktigheter".