23948sdkhjf

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Sermi-nyckeln är en personlig e-legitimation som ger en bilmekaniker åtkomst till en central europeisk verkstadsportal. Där kan mekanikern på ett djupare plan få tag på teknisk information – repair and maintenance information, RMI. Man kan exempelvis se data kring ett fordons stöldskydd, trafiksäkerhetssystem och motorstyrning. Det är information som fordonstillverkarna håller mycket hårt i, men som de genom en EU-förordning kopplat till Euro 5 och 6 måste släppa ifrån sig.

Det här konceptet måste finnas för att allbilverkstäder ska få tillgång till mjukvaran på ett fordon, något som auktoriserade verkstäder inte behöver bry sig om. Men det är också viktigt att kontrollera det, för det är rena rama vilda västern nu vad gäller mjukvarunedladdning och åtkomst till styrdon, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF, som nyligen var på ett möte med Cecra i Storbritannien.

På Cecra-mötet fick han höra en rad historier om just mjukvara i fordon, till exempel mätarställningsmanipulation.

Det är vanligt men en katastrof ur både miljö- och hållbarhetssynpunkt. Bilen släpper ut betydligt mer än man räknar med om den gått 10 000 mil mer än vad mätarställningen visar.

Cecra är den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, som leder arbetet med tillgången på fordonsdata. I elva år har det fortskridit och flera gånger har man påstått att det ”snart är klart”. Dessutom sades det i våras att 1 september 2020 ska alla organisationer inom EU vara klara att implementera Sermi, något som Joachim Due-Boje är skeptisk till.

Sermi har utförts av ZTD som är tyskarnas motsvarighet till MRF, men ZTD har sagt upp till medlemskap till Cecra. Det innebär att Cecra inte kan använda sig av de befintliga servrar och tekniska uppbyggnad som tyskarna har gjort, så man måste börja om på ruta ett. Och det är ingen fara, men det kostar pengar för alla EU-stater och kommer ta tid att bygga upp, säger han.

Det är dessutom inte bara att få en nyckel. För att mekanikern ska få sin behörighet krävs att denne genomgår en ”vandelsprövning”, det vill säga att man tar ett utdrag ur brottsregistret, utan anmärkning. Och företaget där mekanikern arbetar ska såklart också vara behörigt.

Och det där med vandelsprövning vet jag inte hur det kommer funka i Sverige, eftersom man inte behöver visa upp mer än första sidan av sitt brottsregister och där ser man ingenting, säger Joachim Due-Boje.

Både mekanikern och verkstaden ska därefter ansöka om behörighet hos en CAB, som kan vara MRF, KBV med flera, som valt att ackreditera sig för Sermi. Efter godkännande, vänder de sig till ett så kallat TrustCenter som sedan utfärdar e-legitimationen. CAB ackrediteras av en så kallad NAB, som i Sverige är Swedac.

Förklaring av de olika förkortningarna:

SERMI – Security-Related Vehicle Repair and Maintenance Information

CECRA – The European Council for Motor Trades and Repairs

NAB – National Accreditation Body

CAB – Conformity Assessment Body

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094