M Sveriges påstående är "raljerande"
Som det ser ut i dag anser många branschexperter att ett onlineköp är betydligt bättre för kunden. Anledningen är att den svenska distansköpslagen är oerhört tydlig med vilka rättigheter man har som kund. Dessutom har man 14 dagars ångerrätt på varor som köps online. Och man behöver inte ange någon orsak. För att kunna häva ett köp som gjorts i en bilhall måste man gå via ARN och i värsta fall domstol.
Martin Fransson som är vd för Wayke tycker att trenden generellt pekar åt onlineförsäljning.
– Vi tycker att bilbranschen behöver ta klivet in till det också, säger han.
På Wayke är man för att man kan klicka hem en bil och de anser även att man kan göra det väldigt tryggt med transparens med och all nödvändig information som behövs. Samhället driver mot att digitalisera så mycket som möjligt. Martin Fransson igen:
– Givetvis är det viktigt att erbjuda så bra beskrivningar och foton som möjligt och att man kan visa på att bilen är granskad och kontrollerad.
På MRF håller man inte heller med M Sverige att det skulle vara sämre för konsumenterna.
– Jag skulle hävda att det är tvärtom, säger David Norrbohm, jurist på MRF.
David Norrbohm går också in på distansavtalslagen och konsumentens ångerrätt och det är bättre än vad man har när man köper en bil hos en handlare:
– Det är inget som man behöver varna för, säger han. Konsumentlagstiftningen är glasklar och anpassad för e-handel även med bilar.
Däremot måste man som kund tänka på att man kanske inte kan få provköra bilen mer än en kortare sträcka och att man kan behöva stå för returfrakten, menar David Norrbohm.
Mycket beror på vilken typ av köpare man är. Vill man känna och klämma eller räcker det med att titta på bilder och filmer av bilen. Ju mer information man får desto lättare är det att bilda sig en uppfattning om bilens skick.
MRF delar uppfattning med M Sverige att en riktig varudeklaration är viktig om det är så att köpet görs på distans. Men David Norrbom tycker att M Sveriges påstående är lite raljerande:
– Det känns lite populistiskt att komma med ett sådant uttalande, säger han. Om det är handlare som inte arbetar med tydlig information kring ångerrätt och varudeklaration är det faktiskt så att ångerrätten kan förlängas upp till ett år.
Bristande information kring bil och ångerrätt drabbar men andra ord mest bilhandlaren.
Tero Marjamäki är presschef på Blocket och vill inte spekulera i var Carl-Erik Stjernvall har fått uttrycket ”grisen i säcken” ifrån, men en hypotes kan vara att ett köp online skulle vara oövervägt.
– Vi kan se att folk lägger minst en vecka i efterforskningsarbete innan de ens börja titta efter vilken bilmodell det är som de ska köpa, berättar Tero Marjamäki.
Enligt Tero Marjamäki är kunderna i dag är betydligt mycket mer välinformerade än vad de var för bara några år sedan. All information är bara en sökning bort. Och genom att hjälpa konsumenter att göra ett köp online innebär inte att ansvaret som köpare eller säljare försvinner. Och så finns alltid ångerrätten.
– Att det skulle farligt att köpa bil online håller vi absolut inte med om, avslutar han.