23948sdkhjf

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter ska enligt ett riksdagsbeslut från 2017 minska med minst 70 procent till 2030, ett etappmål på vägen mot att inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser i Sverige 2045.

För att nå det målet räcker inte den planerade politiken hela vägen fram, menar Konjunkturinstitutet, KI, i sin miljöekonomiska rapport för 2019.

I rapporten pekar KI på att systemet med att bonus malus brister i ett kostnadseffektivitetsperspektiv, är förknippat med rekyleffekter som stimulerar ökat bilåkande och har liten inverkan på utsläppen till 2030. Man pekar också på att bonus malus uppmuntrar till att behålla äldre, utsläppsintensiva bilar.

– Vi tycker man ska se över det systemet eller till och med avskaffa systemet. Det är svårt att motivera och det medför ett antal problem som vi gärna vill undvika, säger Svante Mandell, forskningschef på Konjunkturinstitutets miljöekonomiska enhet, till Sveriges Radios Ekot.

I stället anser KI att beskattningen av låginblandade bränslen, där huvuddelen av bränslet består av fossil bensin eller diesel, behöver höjas för att klara utsläppsmålen. Detta för att ge incitament att växla över till biodrivmedel och eldrift.

Samtidigt pekar man på att det skulle medföra andra problem, med negativa fördelningseffekter och effekter på markanvändning när biodrivmedlen ska produceras. KI menar att det är svårigheter som klimatpolitiken kommer att behöva möta om målen ska uppnås.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094