23948sdkhjf

Volkswagens elbil får specialdäck från Continental

När Volkswagens nya elbil ID 3 rullar av bandet i Zwickau kommer de att ha däck från Continental. Både sommar- och vinterdäcken har anpassats speciellt för bilen.

Continentals däck kommer att fabriksmonteras på den nylanserade elbilen Volkswagen ID 3. Både sommar- och vinterdäcken för 18- och 19-tumsfälgar har anpassats för att möte de specifika krav som eldriften ställer.

Bland annat har däcken lågt rullmotstånd, någonting som blivit viktigt i däckbranschen på senare tid. Det berättar Per Linder, produktspecialist på Continental i Sverige:

– Rullmotstånd har blivit en av de viktigaste parametrarna inom däckbranschen eftersom det i högsta grad påverkar utsläppen för bilar.

Det beror på att biltillverkarna behöver nå EU:s utsläppsmål om 95 gram koldioxid per kilometer för att undvika böter. Det slipper man naturligtvis med en elbil; här handlar det i stället om att maximera körsträckan.

– Man kan tänka sig att kraven mellan elbilar och ”vanliga” bilar är olika, men för elbilar handlar det också om att ha så lågt rullmotstånd som möjligt för att helt enkelt kunna åka så långt som möjligt innan föraren behöver ladda bilen. Så det betyder egentligen att hela däckbranschen rör sig alltmer åt samma håll när det gäller rullmotstånd, oavsett om det handlar om elbilar eller bilar med förbränningsmotorer, säger Per Linder.

Det finns fler likheter mellan de båda biltyperna, som att man vill ha så lågt kupébuller som möjligt. Just däckbuller blir mer påtagligt i en elbil, som saknar motorljud. Här har Continental utrustat Volkswagen-däcken med en inre ljuddämpning i form av ett polyuretanskum som är limmat på insidan av däcken.

Continental kallar tekniken för ContiSilent och den gör att kupéljudet reduceras med upp till nio decibel beroende på fordon, hastighet och typ av väg man kör på.

Också en så till synes enkel sak som däcksidornas utformning har man lagt ner mycket arbete på för att få dem så aerodynamiska som möjligt, vilket också leder till längre räckvidd och lägre vindbrus.

Ytterligare en faktor som man har fått ta hänsyn till är däckslitaget. Ibland utpekas elbilar som särdeles snabba på att slita ut däck, i kraft av sin vikt och sin omedelbara momentleverans. Men Per Linder ser att biltillverkarna redan åtgärdat detta.

– Eftersom kraften kommer omedelbart när du trycker på gaspedalen i en elbil så orsakar det såklart extra slitage på däcken om bilen börjar spinna. Det här vet elbilstillverkarna om, vilket har lett till att de har utvecklat snabbar antispinnsystem i sina bilar vilket gör att däcken ska klara samma livslängd som på vilken annan bil, avslutar Per Linder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.174