Regeringen utreder förbud mot fossilbilar
Som en del av januariöverenskommelsen har regeringen tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna tillsatt en särskild utredare som fått i uppdrag att analysera förutsättningarna för att införa ett nationellt förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna fordon.
– Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser och har därmed en betydande roll i klimatomställningen, säger finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund i ett pressmeddelande.
Till särskild utredare har Sven Hunhammar utsetts. Han är civilingenjör och doktor i naturresurshushållning, och är anställd vid Trafikverket som måldirektör för miljö och hälsa.
En fråga för utredningen är att ett förbud skulle kräva regeländringar inom EU och ett godkännande från EU-kommissionen. Därför är en del av utredningsuppdraget att analysera hur ett EU-förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar och en utfasning av fossila drivmedel i EU kan åstadkommas. Det är också någonting som Centerpartiets klimatpolitiske talesperson Rickard Nordin pekar på i en intervju med Ekot:
– Nuvarande regler tillåter inte ett sådant förbud. Det kommer vara en diskussion med nya kommissionen, säger Rickard Nordin till Ekot.
Enligt Ekot har det har också funnits en oro för att även bilar som drivs av biobränslen, som etanol eller biodiesel, skulle förbjudas. Men i utredarens uppdrag ingår att visa hur fordon som drivs på förnybara drivmedel eller som är elhybrider ska kunna undantas från ett försäljningsförbud.
M Sverige pekar i en kommentar till regeringens besked på att ett antal biltillverkare redan i dag godkänt att deras dieselbilar kan köras på förnybar HVO100, varför det går att förutsätta att det stora flertalet dieselbilar kan fortsätta säljas även efter införandet av ett förbud.
Kanske kommer de dock inte att kunna tankas med fossil diesel utan bara med biodiesel. Utredningen ska nämligen också föreslå ett årtal för när fossila drivmedel ska vara utfasade i Sverige och vilka åtgärder som behövs för att det ska kunna ske på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt.
M Sveriges vd Caroline Drabe framhåller också att en omställning från fossila drivmedel också måste föra med sig att man ska slippa allt prat om att bilismen måste minska:
– De som investerar i bilar och bränslen som har låg klimatpåverkan kommer att förvänta sig att kunna använda dem och att investeringar i vägnätet inte upphör, säger hon.