23948sdkhjf

Fusk med personalliggare vanligt på däckverkstäder

Gummibranschen är dålig på att föra personalliggare. Det visar en granskning som gjorts av tidningen Transportarbetaren.

Från och med halvårsskiftet 2018 ska man ha personalliggare om man bedriver någon form av fordonsserviceverksamhet. Men när Svenska Transportarbetareförbundets medlemstidning Transportarbetaren granskade Skatteverkets beslut om straffavgifter visade det sig att många av de kontrollerade däckverkstäderna inte följer lagen.

En stor del av fallen gäller att en person, ofta ägaren, inte registrerat sig i personalliggaren och därför fått betala en kontrollavgift på 2 500 kronor. Men det finns allvarligare fall, menar Transportarbetaren.

När Skatteverkets kontrollanter kom till en verkstad i södra Stockholm förra hösten saknades inte bara kassaregister och personalliggare. En person som arbetade med att lossa däck smet från platsen då kontrollanterna bad honom visa legitimation.

Skatteverket fokuserar på att kontrollera företag där det finns tecken som tyder på fusk, men genomför också helt slumpmässiga kontrollbesök. Särskilt så i högsäsong och extra arbetskraft tas in, som i däckbytartider. Transportarbetaren skriver att det fanns en oro i branschen innan lagen infördes att sådana företag som brukar dyka upp i däckskiftestider, och byta däck på exempelvis parkeringsplatser, inte skulle kontrolleras.

– Men vi har varit ute hos dem som poppar upp inför däckbytarsäsongen. Samma krav gäller för dem, säger Magnus Winberg som är ansvarig för personalliggarprojektet hos Skatteverket till tidningen.

Totalt gjordes 124 kontrollbesök hos däckverkstäder under perioden 1 juli 2018 till 30 november 2019. Av Skatteverkets besök har 56 lett till beslut om kontrollavgift, på mellan 2 500 kronor och 37 500 kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078