Autoexperten står redo att etanolkonvertera
Autoexperten har under hösten legat på både drivmedelsbolag och politiker för att få till en lösning på Per Bolunds förslag om etanol- och gaskonvertering.
– Det spelar ingen roll att Autoexperten kan konvertera bilar om etanolen är så dyr att ingen vill tanka den, säger Malin Möller, chef hållbar verksamhetsutveckling på Autoexperten. Det är politikernas uppgift att se till att vi kan få hållbara lösningar på vardaglig transport.
I dag beskattas alla bränslen med bensin som utgångspunkt. Det kan vara klokt att se över om det är ett smart sätt att beskatta drivmedel.
Det finns ett moment 22 som måste lösas innan man kan gå vidare: Drivmedelsbolagen säljer ingen etanol om det inte finns bilar som konverteras och inga bilar konverteras om det inte finns etanol.
– I Frankrike har man konverterat i stor skala sedan flera år tillbaka, säger Malin.
Dels ökar försäljningen av nya etanolbilar och därmed även bränslet E85 och dels konverterar man existerande bensinbilar för att kunna köra på etanol. Med ett pumppris på 7-8 kronor litern i Frankrike är det en god affär för både bilister och miljön. I Sverige kostar det närmare 13 kronor att tanka en liter. Då finns det knappt någon vinst eftersom bränsleförbrukningen ökar när man kör på etanol.
Fransmännen har tillgång till billig närproducerad etanol, men den är också korssubventionerad genom att man tar mer betalt för bensinen. Här i Sverige finns det faktiskt också närproducerad etanol. Det är Lantmännen Agroetanol som producerar lika mycket etanol för att kunna förse alla Sveriges cirka 220 000 etanolbilar med bränsle. Och klimatprestandan i bränslet är oerhört bra, hela 90 procent. Men istället exporteras ”finetanolen” utomlands eftersom man får bättre betalt där och i de svenska pumparna finns europeisk ”fuletanol” med sämre klimatprestanda.*
– Den stora miljövinsten skulle göras på bensinbilar med motorer av Euro3- och Euro4-typ där Transportstyrelsen redan har typgodkänt konverteringssatser, förklarar Malin.
Klart är att Transportstyrelsen kan godkänna vilken konverterad bil som helst men då måste det ske en individuell prövning eftersom det då inte finns ett typgodkännande.
Autoexperten har en med ett finskt företag, Eflexfuel, som säljer färdiga kit som passar cirka 40 procent av bensinbilarna på den svenska marknaden. Dock ej direktinsprutade bilar. En konvertering kostar runt 10 000 kronor inklusive kit och arbete. Själva konverteringen går på ett par timmar och innefattar en etanolsensor och en kabelhärva.
I Per Bolunds (MP) förslag får etanolkonverteringssugna då 5 000 kronor i bidrag samt en reducerad fordonsskatt när bilen registreras om. Sedan får vi inte glömma gaskonvertering som är mer omfattande och då kostar cirka 50 000 kronor.