23948sdkhjf

Årets Marknadsförare: ”Det är som poker, vi gick all in”

Att det måste finnas en kraftig budget för att lyckas med sin marknadsföring är en myt som Nordic Truck Center i Markaryd slagit hål på. De fick utmärkelsen Årets Marknadsförare på Motorgalan i höstas tack vare raka motsatsen – en smal budget.

Lastbilsföretaget Nordic Truck Center bildades för tre år sedan, men har sedan tidigare drivits under andra konstellationer, namn och ägare ett antal år. De är dock betydligt yngre jämfört med andra lastbilsföretag. Det kan därför tänkas anmärkningsvärt att företaget, trots sin unga ålder, kammade hem priset för Årets Marknadsförare på Motorgalan i höstas. Det är däremot snarare det de själva tror har varit en fördel.

Man har ju en möjlighet som en ung organisation att inte ha fastnat i gamla hjulspår, utan kan marknadsföra oss på ett effektivt sätt utifrån den situation vi befinner oss i idag, säger Johannes Winberg, försäljningschef på Nordic Truck Center.

En annan myt de slagit hål på är den om att det automatiskt skulle vara bättre att ha en stor budget för att lyckas med sin marknadsföring. De tvivlar såklart inte på att det är lättare att synas med god ekonomi, men menar att det krävs en annan typ av marknadsföring när man har mindre pengar – som kan generera ett bättre resultat.

Risken för ett företag med stor budget är att man säkrar, lite som poker. Sitter du med mycket marker är risken att man lägger in lite småskvättar här och var, har man inte så mycket kvar så går man all in. Det är väl det vi har gjort, vi har gått all in på ett fåtal projekt som vi trott på. Och vi har gjort vår marknadsföring väldigt digital.

Digital är bara förnamnet. Att arbeta med tryckta annonser har inte varit ett alternativ eftersom det är ganska dyrt. Istället har man använt sig av framför allt sociala medier. Bland annat har man utfört tävlingar, vilket både gjort kunder nyfikna och vinnarlystna och på så vis spridit vidare bilder och annat på sociala medier. Kunderna har alltså varit Nordic Truck Centers marknadsförare – i stort sett gratis.

Vi tror att det är lättare att få trovärdighet om våra kunder berättar att vi är bra, än att vi berättar det, säger Johannes Winberg.

Den största tävlingen de haft kallades Bränslekampen. Där fick kunderna låna deras fordon (Daf-lastbilar) som var likvärdiga det de körde sedan innan och så fick de köra den i två veckor. Och tävlingen gick ut på att man skulle ha bättre (lägre) bränsleförbrukning än man brukar ha. Det visade sig att man sparade mycket bränsle och därmed också på miljön.

Många företag kunde dubbla sin vinst tack vare den tävlingen. Och då sålde vi lastbilar till de kunderna plus att de berättade om tävlingen på sociala medier, alltså gjorde marknadsföringen åt oss så att säga, berättar Johannes Winberg.

Han medger att det var våghalsigt, för det hade lika gärna ha kunnat visa sig att deras bilar drog mer bränsle. Men det var en risk hans team var villigt att ta.

Alla kan ju säga att man är bäst på bränsle, men det är också upp till bevis. Så vi valde att gå från ord till handling för att vi tror på att vår produkt är bra. Och vi som är små i branschen måste vara så här duktiga och vi måste bevisa det.

Och det var väl också det som ledde till att man blev nominerad och slutligen stod som vinnare i kategorin Årets Marknadsförare på Motorgalan i november 2019.

Vi är givetvis stolta, det är en härlig bekräftelse på att några tycker att vi är ute på rätt spår. Det är alltid en utmaning i marknadsföring att göra en korrekt uppföljning och känna att man satsar på rätt saker. Vi kan ju tycka det själva – men tack vare det här priset blir vi ju väldigt inspirerade och boostade, avslutar Johannes Winberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093