23948sdkhjf

Mazda firar 100 år av finurlighet

Biltillverkaren vi i dag känner som Mazda Motor Company såg dagens ljus för 100 år sedan. Men från början handlade det inte om bilar.

Det började med kork. Toyo Cork Kogyo Company Limited drog 1920 igång tillverkningen av korkprodukter i Hiroshima. Så småningom gick man över till att tillverka maskindelar och senare också olika mindre fordon, bland annat flakmotorcykeln Mazda-Go från 1931. Ordet "Cork" försvann ur namnet.

Men det var först 1960 som man tog steget att bli biltillverkare. Den första riktiga Mazda-modellen, som med näppe kan kallas för bil, hette R360. Den hade 16 hästkrafter och gummifjädring.

Redan året därpå knöt man avtal med tyska NSU om att få utveckla och tillverka wankelmotorer och när Mazda lanserade coupén Cosmo drog världen efter andan. För här stod den lilla japanska tillverkaren med en underskön sportbil som hade framtidens motor under huven.

På den följde rader av modellsläpp från Mazda. Cosmo fick förstås sin efterföljare i RX-seriens wankelsportbilar, men man byggde också vardagsvänliga dagisvagnar som Familia och Capella – i vår del av världen kända som 323 och 626 – och så klart den geniala lilla roadstern MX-5 Miata.

Och man har alltid ställt sig lite vid sidan av bilindustrins mittfåra, särskilt när det gäller teknik och det handlar inte bara om att man länge höll ut som den enda wankelmotortillverkaren i världen. Man var också tidigt ute med att tillverka motorer som använder sig av Miller-cykeln, ett sätt att öka det termiska verkningsgraden, när man stoppade ner en sexcylindrig Miller-motor i Mazda Millenia, en bil som hette Xedos 9 hos oss.

Nu senast har man lanserat sin så kallade Skyactive-X-motor, en bensinmotorteknik som under vissa omständigheter låter bränsleblandningen antända av kompressionsvärme precis som i en dieselmotor.

Den sortens teknisk finurlighet är någonting som Mazda lär fortsätta odla och utveckla. I samband med 100-årsjubileet uttalade sig företagets vd och koncernchef Akira Marumoto om framtiden:

– När vi blickar framåt mot de kommande 100 åren kommer vi att fortsätta utmana oss själva, för att skapa unika produkter, teknik och upplevelser som våra kunder älskar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093