23948sdkhjf

Petroleum- och biodrivmedelsbranschen klimatneutral 2045

Genom övergång till biodrivmedel och tekniker för koldioxidinfångning under tillverkningsprocessen ska drivmedelsbranschen bli klimatneutral 2045.

Den svenska petroleum- och biodrivmedelsbranschen har under lång tid varit världsledande i att utveckla nya, hållbara biodrivmedel och effektivisera raffinaderier och anläggningar. Nu ökar tempot och samtidigt måste hela samhället fortsätta fungera.

– Vi ser fram emot att ta ansvar, att vara en del av lösningen i att nå klimatmålen och tillvarata de hållbara produkter, innovationer, kompetens och infrastruktur som finns inom branschen, säger Johan G Andersson, vd för SPBI, som lett branschens arbete med färdplanen.

Den klimatpolitiska utvecklingen med det svenska målet om nettonollutsläpp år 2045 och EU-kommissionens ”New Green Deal” skapar ett ökat behov av förnybara drivmedel vilket gör det oerhört viktigt för de svenska företagen i branschen att fortsätta leda utvecklingen.

– Vi arbetar sedan lång tid tillbaka med att minska vår klimatpåverkan och nu accelererar vi arbetet, säger Andréa Haag, Hållbarhetsdirektör på OKQ8.

Med en ökad produktion och distribution av biodrivmedel tillsammans med elektrifiering i transportsektorn kan 70-procentsmålet nås till år 2030. När det gäller tillverkningsprocessen så avser branschen att göra stora investeringar i insamling, lagring och återanvändning av koldioxid, s.k. CCS/CCU-teknik, de närmaste åren.

Färdplanen pekar på avgörandet av samarbete och dialog inom politiken, för att målet ska nås, där följande är viktiga områden:

  1. En biodrivmedelskommission för att säkra att vi når klimatmålen med bibehållen konkurrenskraft och försörjningstrygghet.

  2. Förenklade regelverk och snabbare tillståndsprocesser vid ut- och/eller ombyggnad av anläggningar.

  3. Tydliga riktlinjer för näringslivets roll, och specifikt branschens uppgift i Sveriges totalförsvar.

  4. Regeringen måste ännu mer stå upp för hållbara biodrivmedel och råvaror i Europa.

  5. En fastlagd takt för hur koldioxidutsläppen ska minska i bensin respektive diesel med kontinuerliga kontrollstationer.

– Att få fart på produktionen av biodrivmedel med hjälp av en ambitiös reduktionsplikt kommer att vara en nyckel för att omställningen i Sverige ska lyckas, säger Svante Axelsson, Nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078