Kan elbilar bli bra business för verkstäderna?
Från föregångslandet Norge, där en tredjedel kör elbil, har det visat sig att verkstäders intäkter minskat med upp till 40 procent efter att allt fler valt att köpa elbil. Samtidigt rapporterar motormagasinet.dk att man kan läsa i en artikel från danska tidningen Politiken att det finns positiva trender inom eftermarknaden också.
I artikeln sägs att elbilar mycket oftare skadas än konventionella bilar, vilket även bekräftas här i Sverige och som Motormagasinet berättat om tidigare. Och reparationerna för elbilar är ofta dyrare.
– Om två bilar stöter in i en vägg och en bil är en Tesla, kommer Tesla alltid att vara den dyraste att reparera. Det beror på att de innehåller massor av känsliga sensorer och kameror, och det finns fortfarande relativt få verkstäder som har kompetens och rätt verktyg för att reparera dem. Samtidigt kan du bara få originaldelar, vilket också ger högre priser, säger Mikkel Zimakoff, chef för pris och produkt på danska försäkringsbolaget Tryg, till Politiken.
Svenska försäkringsbolaget If menar att reparationskostnaderna för deras kunder snarare beror på förarens ålder, och att åldern också i allmänhet är en stor påverkande faktor för antalet skador överlag.
Vad orsaken än må vara tjänar verkstäder i dagsläget pengar på att reparera elbilar, och i Sverige är vissa oroliga för att försäkringspremierna riskerar att höjas i framtiden om utvecklingen fortsätter. När Trygg-Hansa fick frågan av Dagens Industri svarade man att det inte kommer ske i nuläget. Och Ifs motorexpert Johan Granholm svarade så här till Motormagasinet:
– Vi tror att den skillnad vi ser idag mellan el- och fossildrivna bilar kommer att avta över tid. Ungdomar som växer upp idag kommer att ta körkortet i en elbil och deras första egna bil kommer att bli en elbil. Samtidigt kommer fler att se fördelen med att köra eldrivet, de lägre driftkostnaderna och att alltid ha full tank när du åker hemifrån.