Ledare #7: Ordförande Li städar upp
Zhejiang Geely Holding Group är en något spretig samling bilfabriker. Man är majoritetsägare i både svenska Volvo Cars, kinesiska Geely Automobile och den brittiska taxitillverkaren LEVC. Man är delägare i lastbilstillverkaren AB Volvo, i tyska Daimler, i sportvagnstillverkaren Lotus och i malaysiska Proton. Och ur Volvo Cars har man knoppat av utvecklingsbolaget CEVT, biltillverkarna Polestar och Lynk & Co samt ett koncerngemensamt bolag för förbränningsmotorer.
Bakom allting står kylskåpsmagnaten Li Shufu. Han är ordförande i moderbolaget och tillsammans med sin son Xingxing äger han också hela klabbet. Klart att det måste vara svårt att hålla reda på allting då.
Så när det kom ett pressmeddelande om att Geely Automobile och Volvo Cars funderar på om man ska slå sina påsar ihop kom det knappast som en överraskning. Tanken – som än så länge bara är just det: en tanke – är att samla Geely Automobile och Volvo Cars, samt avknoppningarna Polestar och Lynk & Co, i ett enda bolag som man sedan noterar på börserna i Hongkong och i Stockholm. "En kombination av de två företagen skulle resultera i en stark global grupp", säger ordförande Li i pressmeddelandet.
Kommentarerna väntade inte på sig. SvD:s Mikael Törnwall skrev att Li Shufus "grepp om det sammanslagna bolaget kommer närmast att kunna jämföras med familjen Perssons grepp om H&M, det vill säga i det närmaste total kontroll” och DN:s Jonas Fröberg påpekade att om "Volvo tappar makt kan det på sikt missgynna Sverige”, något som skulle kunna bli resultatet av en eventuell maktkamp mellan Volvo Cars vd Håkan Samuelsson och Geely Automobiles vd An Conghui.
Motivet bakom ett eventuellt samgående handlar om samla styrkorna för att kunna möta omvärldens utmaningar. Omställningen till elektrifierade och allt mer autonoma bilar slukar så mycket resurser att bedömare tror att många biltillverkare kommer att gå samman under de närmaste åren. "Den föreslagna affären fortsätter ett pågående tema för mer sammanslagningar och förvärv inom bilindustrin", skrev David Leggett vid analysföretaget GlobalData.
Och Zhejiang Geely dras med skulder efter alla företagsköp och skulle välkomna nya pengar. Det är en av förklaringarna till att man vill börsnotera hela klabbet, enligt SVT:s Johanna Cervenka.
Men den verkliga anledningen är nog snarare att ordförande Li vill städa upp i sin företagsgrupp, så att det går att hålla lite ordning på alla bolag. För det finns väl inte en människa som kan hålla reda på allting som ingår i Zhejiang Geely, inte som det är nu.