23948sdkhjf

Årets Bilsäljare: fullt ös i försäljnings-hallen

Framgångsreceptet för Årets Bilsäljare är tillgänglighet. Inte ens på semestern kan han hålla sig från att sälja bilar från solstolen.

Under 2019 sålde Erik 352 bilar och då hade han nio veckors semester. Räkna bort söndagar och han sålde nästan 1,5 bilar per dag.

Det där med att ha många järn i elden får en ny mening när man pratar med Erik Widelund. Ett brinnande bilintresse från barndomen kopplat till ett ordentligt affärssinne gjorde att Erik kunde finansiera sina tonår genom att hänga på Blocket och köpa billiga mopeder som han sedan putsade till och sålde vidare. När åldern var inne gick han över till att köpa och sälja bilar.

– Det var mest konstiga bilar som ingen annan förstod sig på, säger han.

När Erik beskriver sina framgångsfaktorer tror han att det är tillgänglighet, affärssinne och en stor bilkunskap.

– Och att jag inte är på, flikar han in.

Där många andra säljare springer fram till kunder och hetsar gör Erik tvärtom.

– Jag själv ogillar säljare och jag ser inte mig själv som en säljare, säger han.

Erik har bara sålt bilar professionellt i fyra år men har hållit på privat sedan han fyllde 18 år. I år fyller han 31.

Erik är utbildad fordonsmekaniker men har aldrig jobbat som det. Under flera år var han ansvarig för att sköta bilforumet Zatzy.com och försörjde sig som budbilschaufför. Sedan dess har Zatzy.com lagts ner men Erik fortsätter att vara aktiv i bilgrupper, nu på Facebook.

En nyckel till hans framgång är att han har väldigt många krokar ute hela tiden och han utmanar sig själv att kunna sälja bilar vid ovanliga tillfällen.

– Allt handlar om kontakter: Om man känner mycket folk och de vet att man är bilsäljare så blir det en automatiskt ingång, förklarar han.

Receptet för att lyckas som bilsäljare är också att lägga förväntningarna på hyllan.

– Tro inte att det är ett glassigt jobb, skrattar Erik.

Många verkar ha uppfattningen att man bär kostym, kör den dyraste tjänstebilen och har 100 000 kronor i månadslön. Men det är mycket stress och slit om man ska komma någon vart. Man måste gilla att prata med människor och man måste vara tillgänglig. Men det kommer också med en del stress. Det är lätt att göra en kund besviken om man missar något, eftersom det är hela upplevelsen för kunden medan man som säljare har en leverans om dagen som man ska sköta.

– Just nu har jag 41 levererade bilar som jag har sålt, säger Erik. De närmaste två veckorna har jag cirka 20 leveranser inbokade.

Man märker snabbt att Erik gillar att snacka. Han har ett lugn över sig hela tiden och en neutral och behaglig ton. Även när han berättar om något som han inte gillar säger han det utan värdering. Som ett enkelt konstaterande.

Erik stannar upp och lägger till ytterligare en anledning till hans framgång:

– Jag tar alltid alla jobbiga saker först. Då kan jag lägga det bakom mig, förklarar han.

I branschen hör han ofta om kunder som hör av sig om ett problem och får hjälp tre–fyra veckor senare.

– Vem tror du att de går till nästa gång de ska köpa bil? Inte till den säljaren!

Som nybliven tvåbarnspappa var det läge att få familjetid, så i december tog Erik en veckas semester. Familjen åkte till Spanien för att pusta ut lite. Men väl där sålde han fyra bilar. Det finns ingen av-knapp hos Erik Widelund.

Hans kunder kommer från alla möjliga håll och kanter. Men de kommer inte för att Erik skyltar som säljare utan för att han besitter en gedigen kunskap om bilar och att han känns trygg. Osäljig, som han själv skulle beskriva det.

– Jag har väl sålt till varenda vän, släkting och släktingars kompisar och vänners kollegors kollegor och så vidare, säger han.

Under hela intervjun kryddar Erik samtalet med historier för att måla en rikare bild. Han börjar berätta om när han häromsistens skjutsade en gammal barndomsvän och dennes kollegor in till stan i en Kia Optima efter en bowlingrunda. Varumärket Kia fick utstå hård kritik av de Volkswagen-vänligt inställda bowlarna och Erik gav motargument. En vecka senare beställde alla fyra varsin Optima som tjänstebil!

– Man kan sälja bil på många konstiga sätt, säger han.

Men det är något som Erik går igång på. Hans kollegor undrar ofta vart hans kunder är eftersom de inte alltid kommer genom bilhallen. Fullt förståeligt.

Under vår halvtimme långa pratstund har det bokstavligen bildats en kö i bilhallen för att få prata med Erik. Han slår en snabb koll på mobilen på väg ut ur konferensrummet och scrollar förbi tiotalet notiser om att hans tjänster behövs. Samtidigt är en kollega på väg in för att hämta honom.

– Frågar du min chef eller mina kunder så är jag alltid tillgänglig: Julafton, natt, dag – när det än är. Jag tillbringar alldeles för mycket tid med min telefon, avslutar Erik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.234