Geely: hela bilaffären ska kunna ske online
Geely är mest känt för att vara moderbolag för Volvo, Lotus och taxibilstillverkaren London EV Company. Företaget har tagit fram en onlineplattform för att öka försäljningen och kompensera för följderna av coronaviruset som i stort sett utplånat trafiken i märkets bilhallar.
Kunderna ska kunna boka provkörning online då närmaste Geely-handlare kör hem till kunden för demonstration och provkörning. Geely uppger att man efter mjuklanseringen 10 februari fått in fem gånger så många försäljningar online som under samma period förra året och ”leads” från Geelys hemsida ökade med 75 gånger.
Företaget kommer även att hantera registrering och försäkring via plattformen och kunderna ska kunna välja olika finansbolag. Geely avser också att lägga till hemservice då verkstaden åker och hämtar kundens bil för service och sedan lämnar tillbaka den vid ägarens hem.
Lynk & Co är ett annat bilmärke under Geelys hatt som utmärker sig genom att erbjuda kunden en slags prenumeration av bilen vid sidan av vanligt köp och ägarskap.
Geely säger att ”Detta visar att Kinas bästsäljande märke ligger i framkant när det gäller hur kunderna väljer och köper sina bilar.”