23948sdkhjf

Koenigsegg Gemera är en Mega-GT

Fyra säten och 400 knyck, det är vad Koenigsegg lovar med Gemera. Men allra mest intressant är drivlinans design.

När det meddelandes att det inte skulle bli någon bilsalong i Genève var man nog allra ledsnast i Ängelholm. För den lilla svenska superbilstillverkaren Koenigsegg hade laddat hårt inför årets salong och med sig hade man inte mindre än två nya modeller.

Dels var det den aerodynamiskt slimmade Jesko Absolut, en bil som lovar att vara den snabbaste produktionsbilen någonsin. Dels var det Koenigsegg Gemera, en bil som inte ser ut som någonting annat.

Gemera är märkets första fyrsitsiga bil och Koenigsegg själva kallar den för en "Mega-GT". Här ska fyra stora vuxna ha gott om plats för sig själva och sitt bagage i hög komfort. Har man barn kan de sitta säkert där bak, där det finns Isofix-fästen.

Här finns också fyra värmda och fyra kylda mugghållare, så att man ska kunna smutta på både varma och kalla drycker när man dundrar fram i 400 kilometer per timme.

För det ska man kunna göra. Koenigsegg Gemera har tre elmotorer på tillsammans 1 100 hästkrafter och de kompletteras av en trecylindrig, kamaxelfri Freevalve-motor på två liter och 600 turboladdade hästkrafter.

Märkligt nog driver den mittmonterade motorn på framhjulen, där den har sällskap av en av elmotorerna. Bakhjulen, de drivs av de båda andra elmotorerna. Den klimatmedvetne kan notera att motorn lämpligast matas med 100-procentig bioetanol och att man når åtminstone 300 knyck utan att den behöver startas. Men då får man nog tulla lite på räckvidden, som annars anges till fem mil på el.

Koenigsegg säger att man kommer att bygga 300 exemplar av Gemera men nämner ingenting om prislappen. Som om det skulle spela någon roll, inget pris kan väl vara för högt för årets absolut galnaste bil?

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08