Satsa digitalt när coronaviruset skrämmer
Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF, tycker att man ska se konsekvenserna av pandemin som en möjlighet.
– Låt dig inte slås ner utan tänk till istället hur du kan hålla din affär igång, menar Klaus Silfvenius.
Han betonar vikten av att samtidigt hålla koll på lagerbilarna, samt lagrets omsättningshastighet och värde, för såväl nya som begagnade bilar.
Exempel på vad man som bilhandlare kan göra för att försöka hålla igång servicemarknaden är bland annat att erbjuda hämta-/ lämnaservice, inom allt från hjulskifte till service och reparationer.
Klaus Silfvenius poängterar att det är viktigt att våga tänka nytt och att hämta inspiration från andra branscher. Han pekar på hur till exempel e- mathandeln exploderat under krisen.
– Nu finns tid att finslipa sitt digitala erbjudande. Ta fler bilder än vanligt, använd 360-gradersteknik och gör varudeklarationen ännu mer detaljerad! Dessutom är konsumentskyddet starkare vid ett distansköp än vid ett traditionellt köp i bilhallen. Se även det som ett köpargument, tipsar Klaus Silfvenius.