23948sdkhjf

Fortfarande gott om reservdelar för verkstäderna

Fordonsbranschen påverkas kraftigt av coronapandemin. Trots nedstängda fabriker hos underleverantörer finns ännu ingen större oro över reservdelsbrist bland verkstäder.

Efter att Bosch och Continental - Europas två största leverantörer av komponenter till bilindustrin - i förra veckan meddelat att de helt eller delvis stoppar sin tillverkning i flera Europeiska länder väcktes snart frågan hur detta ska komma att påverka landets verkstäder. Än så länge verkar läget dock lugnt.

Vi håller lager på ett annat sätt en biltillverkningen och påverkas därför inte lika hårt, säger Gabriella Granholm, chef för kommunikation och marknadsföring på Mekonomen.

Hos KGK är det för tillfället inga problem med leveranserna.

Allt beror såklart på hur krisen utvecklas. Fram till sommaren är vår bedömning att vi kommer ha normal service då vi hittills fått positiva besked från våra leverantörer att de inte ska ha några större problem att leverera det vi efterfrågar under de kommande månaderna, säger Johan Regefalk, vd KG Knutsson AB.

Samtidigt som bildelsjättarna kom med besked om produktionsstopp intervjuades Lisa Berg Nielsen, chef för företagskommunikation och varumärkesledning vid Bosch i Danmark, av vår danska systertidning Motormagasinet. Hon meddelade då att företaget fortfarande till stor del kan upprätta produktionen samt möta kundernas efterfrågan.

Vi är i nära dialog med våra kunder och leverantörer och förfinar kontinuerligt vårt svar. Långsiktiga effekter på vår affärsverksamhet beror starkt på den framtida utvecklingen. Därför är det fortfarande för tidigt att kommentera ytterligare om detta.

När allt annat stormar kan det tänkas skönt att det för tillfället verkar någorlunda problemfritt på reservdelsfronten. Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig hos Motorbranschens Riksförbund (MRF), bekräftar att det i dagsläget inte verkar vara någon större oro för reservdelsförsörjningen bland verkstäder.

Problemet är inte brist på delar utan snarare på kunder, tyvärr. Särskilt tufft är det för små verkstäder. Just nu handlar det om att hjälpa så många verkstäder som möjligt så att de inte behöver gå i konkurs.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.127