23948sdkhjf

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

För att uppnå kompressionständning har Mazdas tekniker höjt kompressionen i Skyactiv X till 16,3:1. En bensinmotor ligger normalt runt 13,0:1. Mazda kallar tekniken Spark Controlled Compression Ignition, SPCCI, och innebär att motorns sömlöst kan skifta mellan konventionell gnisttändning och kompressionständ förbränning genom att ett tändstift triggar igång båda typerna av förbränning på olika sätt. Syftet är att minska bensinförbrukningen.

I SPCCI-läget skapar en delad insprutningsprocess separata zoner av bränsle-luftblandning inuti förbränningsrummet. Först sprutas en mycket mager bränsle-luftblandning in i förbränningsrummet under insugsfasen. Sedan sprutas atomiserat bränsle in direkt runt tändstiftet under kompressionsfasen och bildar där en rikare blandning. När tändstiftet gnistar antänds denna rikare blandning vilket höjer trycket i förbränningsrummet till en punkt då den magrare blandningen snabbt förbränns.

SPCCI tillåter motorn att arbeta på ett energieffektivt sätt en stor del av tiden och i stort sett vid dess hela register. Undantagen är vid kallstart, uppvärmningsfaser och under mycket hög belastning. Under sådana förhållanden skiftar motorn över till normalt arbetsläge och antänder en konventionell stoichiometrisk bränsle-luftblandning på 14.7:1.

Nyckelkomponenter i SPCCI-tekniken är ny design på kolvtopparna, ett insprutningssystem med ultrahögt tryck som bidrar till kompressionständning och en enhet som kan leverera stora mängder luft. De är kombinerade med en sensor inuti cylindrarna som kontrollerar hela förbränningsprocessen.

Skyactiv X kombinerar en bensinmotors varvvillighet med bränsleeffektiviteten, vridmomentet och responsen hos en dieselmotor. Förbättringarna sker främst vid lättare motorbelastning och ger lägre förbrukning och minskar utsläppen av CO2 och NOx.

Vid körning växlar motorn omärkligt mellan de två förbränningssätten. Möjligen går den lite hårdare än en vanlig bensinmotor men det är hårfint. Vår testförukning vid pendling med både stadstrafik och motorvägskörning hamnade på 6,4 l/100 km. Det får anses bra för en bil på 1 631 kg och fyrhjulsdrift och är på samma nivå som min privata tvåliters bil med turbodiesel. Skyactiv X har partikelfilter och en av motorns fördelar mot en diesel är förstås att de giftiga kväveoxiderna NOx minskas rejält.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093