M Sverige: slopa malus-skatten på HVO-dieselbilar
Idag finns det inte tillräckligt med HVO-diesel och kostnaderna är ovissa, beroende på den pågående skattediskussionen kring biodrivmedel. Trots detta skulle ett besked om malus-undantag för HVO-dieselbilar lugna både konsumenter, bilbranschen och HVO-producenter, skriver M i ett pressmeddelande.
– Precis som en etanolbil borde en HVO-dieselbil slippa malus-skatten, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
– Det skulle betyda mycket för omställningen. Särskilt för oss konsumenter som idag annars inte har mycket att tjäna på att välja bort fossil diesel, eftersom HVO är dyrare vid pumpen, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tillgången på HVO-diesel minskar i landet då PFAD, som hittills varit en av de viktigaste råvarorna för tillverkning av HVO, fasas bort. Circle K har till exempel bara cirka 50 stationer i södra och mellersta Sverige som säljer milesBIO HVO100.
– Många ser fortfarande laddbara bilar som dyra eller opraktiska och fordonsgas finns inte i hela landet. Samtidigt kör transportnäringen mycket på skattefri ren HVO, självklart måste samma förutsättningar finnas även för oss bilister, säger Carl-Erik Stjernvall.
Genom att undanta HVO-dieselbilar från malus-skatt skulle efterfrågan på drivmedlet säkras. Det skulle i sin tur snabbt skapa en stor potentiell utsläppsminskning när allt fler HVO-dieselbilar rullar ut från bilhallarna, skriver M.