Polestars reklam fälls av RO - lovade frisk luft
Tidigare i år köpte Polestar en helsida i Dagens Nyheter. Annonsen hade en bild på den nya modellen Polstar 2 och texten ”Goodby air pollution”. Detta skriver Dagens Industri.
En privatperson reagerade och annonsen anmäldes till RO med motiveringen att det sker utsläpp av gaser och partiklar när bilen tillverkas och från däcken vid körning. Dessutom påverkas bilens totala utsläppsnivå av vilken sorts el den laddas med. En Polestar som laddas med kolkrafts-el är inte utsläppsfri, menade anmälaren.
Polestar försvarade sig med att företaget har en ambition att vara ett hållbart och miljövänligt varumärke. Till exempel ställer de hårda krav på sina leverantörer, de använder sig av återvunnet material, samt att bilens inredning är fri från animaliska produkter.
”'Goodbye Air Pollution' är en del av en målsättning att säga 'hejdå' till gamla och skadliga konventioner”, skriver Polestar, enligt DI.
RO köper dock inte elbiltillverkarens resonemang och fäller därför Polestar för annonsen. Enligt nämnden är påståendet vilseledande då det är ospecifikt och gör det svårt för en ovan bilköpare att värdera informationen.