Volvo och Daimler samarbetar om bränsleceller
Den gemensamma och stora satsningen presenterades vid en videosänd presskonferens på tisdagens förmiddag med båda företagens chefer, Martin Daum CEO Daimler Truck och Martin Lundstedt, Volvo Group President och CEO.
Lastbilstillverkarnas utgångspunkt är en gemensam syn på hållbara transportlösningar:
• Framgångsrik kommersialisering av bränslecellsteknologi är ett viktigt område för att uppnå CO2-neutral transport.
• Företagen bildar därför ett 50/50 joint venture för utveckling och storskalig produktion av bränsleceller för applikationer i tunga fordon och andra områden.
Tillsammans med Green Deal-visionen om hållbar transport och ett koldioxidneutralt Europa år 2050 har företagen tecknat ett preliminärt icke-bindande avtal om att etablera ett nytt joint venture. Avtalet kommer att spikas före årets slut.
Avsikten är att utveckla, producera och kommersialisera bränslecellsystem för tunga fordonsapplikationer. Daimler samlar all sin nuvarande (omfattande) bränslecellverksamhet i samarbetet. Volvokoncernen kommer att förvärva 50 procent i det bildade bolaget för summan av cirka 6 miljarder kontant. När allt kommit i gång räknade Martin Lundstedt att 250 personer kommer att arbeta i satsningen från både Daimler och Volvo.
Det gemensamma företaget kommer att inkludera Daimlers verksamhet i Nabern, Tyskland, för närvarande huvudkontor för Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH, med produktionsanläggningar i Tyskland och Kanada.
Frågan om den infrastruktur som är nödvändig för bränsleceller som drivkälla i fordon, tillgång på vätgas och ett brett utbyggt nät av tankställen, var också uppe. Där svarade Martin Daum att han såg det som en fråga för myndigheterna i de europeiska länderna.