23948sdkhjf

Lyfttillverkaren Nussbaum i konkurs

Den välkända tillverkaren av fordonslyftar, Otto Nussbaum i tyska Kehl, är satt i konkurs. Företaget sysselsätter 220 anställda och levererar bland annat lyftar till Gesab i Sverige.

Konkursförvaltaren Dirk Pehl, från advokatbyrån Schultze & Braun, uppger att det familjedrivna företaget kämpar med höga återbetalningar och en dramatisk nedgång i efterfrågan. Det rapporterar bland andra Badische Zeitung och Autohaus. Otto Nussbaum tillverkar lyftplattformar för bil- och lastbilsverkstäder över hela världen.

Hela personalstyrkan har för närvarande korttidsarbete ”null”. Det betyder att ingen anställd arbetar. Enligt Pehl minskade orderingången massivt under andra halvåret 2019. De andra ekonomiska utsikterna är oklara med tanke på Corona-krisen.

Lyfttillverkaren har genomgått en omfattande och i stort sett fullbordad rekonstruktion sedan 2016. Produktionen koncentrerades då till Kehl, beläget i höjd med Strasbourg, på andra sidan Rhen, vilket ledde till högre kostnader då arbetskraften är dyr i Tyskland. Leverantörsskulderna därtill satte företaget under ett betydande ekonomiskt tryck, vilket enligt Pehl skulle ha lett till ansökan om konkurs.

Konkursförvaltare Dirk Pehl skapar sig för närvarande en översikt över den exakta ekonomiska situationen för det familjedrivna företaget och undersöker alternativ för omstrukturering. Både en omstrukturering med hjälp av en rekonstruktionsplan och/eller en investerares övertagande av verksamheten.

Motormagasinet har pratat med Gesab som är en av de stora aktörerna när det gäller fordonslyftar i Sverige och som har Nussbaum som stor och viktig leverantör.

– Vi berörs inte mycket av det här, säger Peter Winberg, Sverigechef Gesab. Jag har bara fått en kort info men de andra företagen i gruppen berörs inte. Vi köper våra lyftar från Nussbaum World Lifts, NWL, och de är inte inblandade i konkursen.

– Leveranserna fungerar fortfarande även om det kan ta lite längre tid. Vi fick hem 50 lyftar i går, men de är redan sålda, säger Peter Winberg.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093