Biljättarna vill se skrotningspremie för att få fart på affärerna
Under mars rasade registreringen av nya bilar i Europa med drygt 55 procent jämfört med samma månad under 2019. Flera bilhandlare och bilfabriker höll stängt månaden ut och produktionen börjar först nu vakna till liv.
Samtidigt höjs starka röster från den tyska bilindustrin som efterfrågar en skrotningspremie för att få affärerna på rullning igen. Det skriver Automotive News.
– Att försäkra sig om att nya bilar säljs är helt avgörande för att få igång produktionen, säger Ralf Brandstaetter, operativ chef på Volkswagen. Han önskar även se att premien blir större om man köper en bil med lägre utsläpp och argumenterar för att ett försäljningsstöd skulle kunna vara ett bra bidrag för att främja klimatet.
Även BMW står bakom en skrotningspremie.
– Bilindustrin måste vara minst lika stark efter krisen som innan, sa BMW- chefen Oliver Zipse, i början av april och tillade att det är anledningen till att han är för bonussystem för miljövänliga bilar.
Även i Sverige har möjligheten till skrotningspremie varit på tapeten. Till Sveriges Radio sa Trafikverkets analytiker, Matteo Rizzi, att en premie på att skrota bilar äldre än 20 år skulle kunna rädda 30 liv per år.
I Tyskland finns dock ännu inga tydliga svar från politiken angående bilindustrins krav.
– Vi följer dem noga men har för tillfället inte fattat något beslut, säger en talesperson för det tyska finansdepartementet till Automotive.