23948sdkhjf

Kickstarta bilbranschen och klimatsatsa ur coronakrisen

Bil Sweden har presenterat förslag till regeringen på hur vi ska kunna kick-starta marknaden när coronasmittan avtar. MRF ställer sig bakom och ger själva förslag på klimatrelaterade åtgärder.

– Vi har lanserat ett kick-startpaket som ska få hjulen att börja snurra igen. Paketet innehåller sju åtgärder, både för personbilar, lastbilar och bussar. En av åtgärderna som vi föreslår är att införa en tillfällig skrotningsersättning för att få bort de äldre fordonen från våra vägar. Det skulle gynna både miljön, säkerheten och svensk ekonomi, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden. Vi ser också att företagen behöver få klarhet i förmånsreglerna som löper ut vid årsskiftet. Här ber vi regeringen bekräfta att förmånsreglerna förlängs.

Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter normalt ca 155 000 personer och bilhandel och bilverkstäder sysselsätter normalt över 40 000 personer, skriver Bil Sweden i sitt pressmeddelande. Just nu är en stor andel av dessa permitterade och orderläget och nybilsregistreringarna minskar kraftigt. Fabrikerna har stått stilla under ett par veckor då det har saknats komponenter samtidigt, men från den här veckan startar fler fabriker gradvis från låg volym. Nu är det viktigt att även efterfrågan kommer igång igen.

– Trots krisen kommer fordonsindustrins planer på att producera renare, säkrare och effektivare fordon inte att ändras. Vi behöver åtgärder som skapar bra förutsättningar för den omställning som fordonsindustrin är mitt uppe i. Det handlar exempelvis om att öka satsningen på laddinfrastruktur för både lätta och tunga fordon. Att statliga förvaltningar, regioner och kommuner tidigarelägger köp av nya fordon och går i bräschen för omställningen, säger Mattias Bergman.

MRF räknar upp en lång rad klimatrelaterade åtgärder för att få liv i fordonsbranschen.

Med en satsning på 200 Mdr i mobilitet skulle vi öka möjligheterna att klara klimatmålen, stärka näringslivets konkurrenskraft och motverka Coronakrisens ekonomiska nedgång, skapa mängder av jobb, skapa välfärdsvinster för medborgarna genom ökad, säkrare och hållbar mobilitet.” skriver MRF:s vd Tommy Letzén och Charlie Magnusson, opinion och samhälle MRF.

MRF föreslår bland annat:

Storsatsning på elvägar. Att bygga elvägar på europavägarna mellan Stockholm-Malmö, Malmö-Göteborg samt RV 40 Jönköping-Göteborg kostar 30 mdr kr i investering. VTI har just visat att det är samhällsekonomiskt lönsamt.

Storsatsa på elbilar. En storskalig utbyggnad av laddinfrastrukturen och subventioner för inköp av laddbara bilar. Satsa ytterligare t ex 5 - 10 mdr kr på detta.

Storsatsning på inhemsk biodrivmedelsproduktion. Den nuvarande biodrivmedelspolitiken är inte hållbar eftersom den baseras på storskalig import. Sverige behöver göra en storsatsning på att öka den inhemska produktionen.

Storsatsa på trafiksäkerhetsåtgärder. Bygg ut vägar med mötesseparering och rensa kring vägarna så att avkörningar inte behöver ge ödesdigra konsekvenser. Ge ekonomiska stimulanser så alla nya bilar har den bästa säkerhetsutrustningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094