23948sdkhjf

Ingen räckviddsångest i eldriven dragracingbil

Ford visar upp en bil som ska accelerera som ingenting annat. Det speciella är att den inte har någon vanlig V8 under huven.

En orm och flygmotor. Cobra Jet. Ända sedan 1968 har det betytt prestanda utöver det vanliga, då sex stycken Ford Mustang utrustade med Cobra Jet-motorer ställde upp i NHRA Winternationals. Fyra av bilarna tog sig ända till final och vann hela klabbet gjorde Al Joniec – som inte ens tävlade i högsta klassen.

Det handlar alltså om dragracing, utmaningen i att köra en sträcka om upp till 402,33 meter på kortast möjliga tid. För ett par år sedan presenterade Ford den senaste generationen av Mustang Cobra Jet, en dragracingbil som vem som helst kunde köpa. Eller nästan i alla fall; man tillverkade bara 68 exemplar, som en hyllning till ursprungsårtalet.

Med en vrålande V8 på över 1 000 hästkrafter som fick jorden att skälva kunde bilen kasta sig från stillastående till mållinjen en fjärdedels mile bort på åtta och en halv sekund. Inte illa.

Men den kommer tillkorta på alla punkter, utom en, om man ställer den mot årets Ford Mustang Cobra Jet 1400. För den har, precis som namnet antyder, inte mindre än 1 400 hästkrafter.

Nu är 1400-versionen inte en bil som går att köpa, utan bara en prototyp som ska visa upp vad en elektrisk drivlina kan klara av, i en av de mest krävande racingmiljöerna. För det är just så det är: Cobra Jet 1400 är eldriven.

– Ford har alltid använt motorsport som arena för ny innovation. Elektriska drivlinor ger oss helt nya prestanda och den helt elektriska Cobra Jet 1400 är ett exempel på hur vi testar gränserna för ny teknik, säger Dave Pericak, global chef för Ford Icons, i samband med presentationen av bilen.

Att man gör så här beror på att Ford snart börjar sälja en eldriven suv, som också den heter Mustang. Att då också visa upp en kapabel dragster med elektrisk drivlina under Mustang-flagg är ett smart PR-trick, ett PR-trick som ska kunna klara dragstrippen på låga åttor.

Elektriska drivlinor lämpar sig också väl för just dragracing, så länge batterierna klarar av att leverera ström i tillräckligt snabb takt. Relativt små och okomplicerade elmotorer kan leverera enorma effekter och man behöver inte ladda särskilt länge för att klara en räckvidd om 402,33 meter. Och batterierna behöver inte vara särskilt stora och tunga heller.

Men fortfarande har alltså den gamla V8-drivna dragstern ett ess i rockärmen. Du har säkert gissat det vid det här laget. Just det, motorljudet. Att stå vid banan och känna i bröstet hur cylindrarna pumpar ur sig sina avgaser kommer vara ett minne blott, när Ford Mustang Cobra Jet 1400 försynt visslar sig upp till sluthastigheten på, sisådär, 275 kilometer per timme.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11