AD Sverige ökar starkt i krisen
När andra går på knäna under krisen och tvingas till både permitteringar och varsel går AD Sverige som tåget. Fram till början av maj 2020 har AD Butik och Bildelar haft en betydande ökning i försäljning, jämfört med motsvarande period förra året.
En snabb anpassning till situationen runt coronapandemin menar man förstärkte företagets resultat.
– Vi har haft en långsiktig strategi och redan i januari köpte vi på oss ett större lager för att kunna tillgodose den ökade efterfrågan som vi såg komma. Men den nuvarande situationen gjorde att vi ökade mer än vi räknat med och tangerar 30 procent i ökning, säger Adam Källberg, vd för AD Sverige, i ett pressmeddelande.
AD Butik och Bildelar anger ett antal anledningar till hur man har kunnat öka sin försäljning. Duktiga lokala entreprenörer i butiks- och verkstadsledet har varit snabba på att möta företagarnas behov. Man har kört ut reservdelar i större utsträckning än tidigare och anpassat arbetssättet i verkstäderna för att vara mer flexibla.
– Framför allt har vi inte bromsat, vi håller samma öppettider och höga service, säger Adam Källberg.
Samtidigt har hela koncernen noggrant följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer och agerat efter dem till punkt och pricka.
– Vi har stort respekt för coronakrisen och tar vårt ansvar. Att göra det betyder också att inte göra mer än vad myndigheten rekommenderar, att överdriva med åtgärderna är lika illa som att inte följa dem, då äventyras hela det sociala bygget, menar Adam Källberg.