Antalet maskinskador varierar stort
Vissa bilmärken är i stort sett helt förskonade från maskinskador, medan andra drabbas av både frekventa och kostsamma skador. Det visar en rapport från Länsförsäkringar som har granskat över 10 000 skador.
Underlaget omfattar personbilar, lätta lastbilar och husbilar som är två till åtta år gamla eller har körts högst 12 000 mil.
I genomsnitt anmäls 1,7 maskinskador per 100 personbilar och år till Länsförsäkringar. Allra vanligast är motorskador och skador på kyl- och värmesystem, som står för ungefär en fjärdedel av skadorna vardera, 27 respektive 25 procent. Därefter följer skador på växellåda och drivning med 22 procent.
Men skillnaderna mellan olika bilmärken är stor. Bäst utfall i Maskinskaderapporten 2020 har de japanska och koreanska märkena Lexus, Kia, Honda, Toyota och Mazda, precis som i 2017 års rapport.
Många asiatiska märken har dock långa garantitider och det påverkar sannolikt resultatet i undersökningen, så att eventuella maskinskador inte syns i Länsförsäkringars statistik.
I andra änden av skalan finns Porsche, följd av Jeep och Land Rover. Bilmärken som har förbättrat sig mest sedan förra rapporten är bland andra Skoda, Mini och BMW.
Skador på motorkomponenter är dyrast att reparera och kostar i genomsnitt 25 000 kronor. Om det krävs ett komplett motorbyte handlar det om minst 30 000 kronor men i snitt 75 000 kronor.
– Vissa typer av skador är vanligare för dieselbilar respektive bensinbilar. Dieselbilar drabbas oftare av skador på avgasreningen medan skador på kamdrivningen är vanligare på bensindrivna bilar, säger Maria Wedin, motorspecialist på Länsförsäkringar, i ett uttalande i samband med rapportsläppet.
För första gången granskar Länsförsäkringar även lätta lastbilar och husbilar. Lätta lastbilar har i snitt en lägre skadefrekvens än personbilar. Husbilar har däremot en högre skadefrekvens än både personbilar och lätta lastbilar.