Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd
Coronakrisen har drabbat biluthyrningsbranschen särskilt hårt. Allt rasade i princip över en natt, vilket Motormagasinet har rapporterat om.
Nu har en av branschens jättar, Hertz Global Holdings där varumärkena Hertz, Thrifty och Dollar ingår, ansökt om rekonstruktion i USA och Kanada genom ett så kallat Chapter 11-förfarande. Det framkommer av ett pressmeddelande.
I korta drag innebär detta att bolaget drivs vidare, men är skydda mot konkurs och fordringsägare under den tid förfarandet pågår. Det handlar inte om någon avveckling av bolaget och processen som Chapter 11 innebär har heller ingen direkt återverkan på verksamheten i de länder som bedriver biluthyrning under franchise från Hertz.
I Sverige ägs franchiserättigheterna av First Rent A Car AB som är ett helägt dotterbolag till Volvo Cars.
– Varken den svenska verksamheten eller de nordiska påverkas av det som pågår i USA just nu. För oss är det, business as usual, även om coronapandemin påverkar oss i stor utsträckning, säger Hertz Sveriges vd Mattias Wäne.
Analytiker har varnat för vad en Hertz-konkurs skulle innebära för bilbranschen. Hertz är en viktig kund för biljättar som General Motors, Ford och Fiat Chrysler. Wall Street Journal rapporterar att om Hertz inte lyckas nå en uppgörelse med sina långivare riskerar tvångsförsäljning av bilflottan.
– Hertz har nog inget annat val än att dra ned på verksamheten och sälja tillgångar, skriver Joseph Acosta som arbetar med konkurser på juristfirman Dorsey & Whitney till nyhetsbyrån Bloomberg.
De nästan 700 000 bilarna i bolagets flotta har mestadels blivit stående när länder runt om i världen stängts. Enligt Financial Times utgör biluthyrning på flygplatser två tredjedelar av deras verksamhet i USA och Europa.