Skärpta tester från Euro NCAP
En stor förändring är införandet av en ny rörlig barriär för att ersätta det hittillsvarande offset-deformerbara barriärtestet, som använts av Euro NCAP under de senaste 23 åren. Detta nya kraschtest utvärderar inte bara skyddet för passagerare i bilen utan bedömer också hur bilens främre strukturer bidrar till skador i kollisionspartnern.
Sidokollisioner står för den näst högsta frekvensen av dödsfall eller allvarliga skador. De senaste uppdateringarna inkluderar justeringar av hastighets- och massa-testhastigheten in i sidan, vilket ökar testets svårighetsgrad. Därtill kommer Euro NCAP för första gången att utvärdera kollisionsskyddet från sidan, med fokus på förarskyddet och interaktionen mellan förare och förarstol.
Euro NCAP fortsätter att testa den senaste generationen av system för förebyggande av krasch och förare. Nya testscenarier läggs till för att betygsätta AEB-teknik (automatisk inbromsning) för bilar och utsatta trafikanter. Dessutom tas det första steget för att utvärdera Driver Status Monitoring-system, utformade för att upptäcka förartrötthet och distraktion, som en del av Safety Assist-bedömningen.
Att förbättra din bils säkerhet handlar inte bara om fler krockkuddar eller bättre förarassistanssystem. Säkerhet efter kraschen spelar också en viktig roll för överlevnaden. I samarbete med CTIF, International Association of Fire & Rescue Services, utvecklade Euro NCAP nya betygsregler för att främja bättre säkerhet efter kraschen. Tillverkarna kommer att belönas när räddningsinformationen är korrekt och lättillgänglig. Euro NCAP kontrollerar också enkel losstagning, elektriska dörrhandtag och stöd av avancerade eCall-funktioner.
Effekterna av dessa uppdateringar kommer att vara stora. Därför måste konsumenterna vara försiktiga när de direkt jämför de senaste resultaten med betyg från tidigare år, skriver Euro NCAP.