Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)
Visste du att det nästan är lika dyrt att serva en Volkswagen Passat som en BMW 520?
Lasingoo har tagit fram data som visar hur den genomsnittliga servicekostnaden ser ut för förra årets mest sålda begagnade bilmodeller med tillverkningsår 2016. Detta gäller allbilsverkstäder i Stockholmsregionen och alltså inte märkesverkstäder. Genomgången visar att det över tre års tid skiljer sig mer än 4 000 kronor i servicekostnader mellan den dyraste bilmodellen jämfört med den billigaste.
Att en dyr bil som BMW 520 kostar mycket att serva är kanske inte så konstigt. Men att en Volkswagen Passat kommer god tvåa efter BMW:n är lite överraskande. Och att Volvo XC60 är tredje dyrast kanske förvånar då Volvo, i alla fall förr, haft rykte om låga verkstadskostnader, i alla fall avseende reservdelar.
– De leasingbilar som kommer ut till försäljning nu är väldigt populära, men frågan är om man som bilköpare har koll på vad de kostar att serva. Trots att skillnaderna har minskat något sedan vi började titta närmare på skillnader mellan bilmodeller för drygt fyra år sedan, ser vi fortfarande att det skiljer sig flera tusenlappar mellan den dyraste och billigaste modellen. Tusenlappar som man kanske inte alltid tar med i beräkningarna, säger Gustaf Hesselman, vd på Lasingoo.
Kostnaderna har Lasingoo tagit fram med antagandet att bilarna följt genomsnittet för årlig körning om 1 500 mil och följt tillverkarens rekommenderade serviceintervaller sedan 2016 när bilarna först togs i bruk.
Billigast att göra service på är Kia Ceed, vilket stämmer väl överens med olika biltester där servicekostnader tagits med. Näst snålast med verkstadsslantarna är Toyota Auris och det är ju knappast heller någon överraskning.