Mercedes-Benz utbildar gymnasielärare i elbilsteknik
Det råder brist på kompetens i den svenska fordonsbranschen. Som Motormagasinet tidigare rapporterat behöver drygt 5 000 fordonstekniker rekryteras under de närmaste åren.
Till det kommer att kraven på fordonstekniker förändras i takt med elfordonens inträde på marknaden, vilket ställer nya och högre krav på gymnasieskolor och lärare inom fordons- och transportprogrammet.
För att komma tillrätta med problemet har ett antal bilimportörer startat ett gemensamt samarbete med Transportföretagen, där man erbjuder gymnasielärare gratis utbildning vid sina respektive anläggningar.
En av dessa importörer är Mercedes-Benz, som under sommaren kommer utbilda 45 gymnasielärare i fordonsel och högspänningsteknik. Det skriver man i ett pressmeddelande.
– Det är ju i allas intresse att gymnasieutbildningarna inom fordonsprogrammen håller hög klass, säger Stefan Segerstråle som är utbildningsansvarig på Mercedes-Benz Global Training Northern Europe.
– För att nå dit måste vi alla hjälpas åt att se till att lärarnas kunskaper är uppdaterade. Inte minst när det gäller elfordon. Dels vill vi ju ha nya tekniker som har nya och relevanta kunskaper, men det handlar också om att upprätthålla statusen både på utbildningen och yrket.
Hos Mercedes-Benz skandinaviska utbildningscenter Global Training i Malmö har man erbjudit lärare gratis utbildningar sedan 2014.
– Det är viktigt att påpeka att det inte är en märkesutbildning på något sätt, utan vi lär ut generiska kunskaper. Hur fungerar elsystem med canbus? Viktiga principer runt 400-volts elsystem. Batterihantering. Sådana saker. Och vi gör det med all den fantastiska teknik vi har tillgänglig, säger Marcus Eisenhut som är teknisk trainer, och som i vanliga fall utbildar Mercedes-Benz servicetekniker.
Initiativet har tagits väl emot ute på skolorna, där resurstillgången är begränsad och möjligheterna att köpa in vidareutbildning inte alltid är möjlig. Det menar Anders Liljeqvist, lärare på Nils Holgersongymnasiet i Skurup:
– Det är bara fordonsbranschen själv som har resurserna och kompetensen, och det är bara att tacka och ta emot för de här möjligheterna. Jag är ju själv väldigt intresserad av den nya tekniken och både vill och måste kunna förmedla den till eleverna. Nu får vi den möjligheten utan att det belastar skattebetalarna.