BMW och Mercedes avbryter tekniksamarbete
I fjol avslöjade BMW och Daimler att de tillsammans skulle utveckla teknik för självkörande fordon. Ny Teknik rapporterar nu att de positiva tonerna från 2019 klingat av och att parterna väljer att gå skilda vägar, med hänvisning till ett gemensamt pressmeddelande från tysk-duon.
Anledningen till beslutet är att man efter en genomlysning av projektet kommit fram till att kostnaderna för att utveckla en gemensam teknikplattform i dagsläget inte går att motivera. Både BMW och Mercedes hoppas att samarbetet ska kunna tas upp igen i framtiden om omständigheterna är rätt.
Uppbrottet är till trots ingen tecken på att organisationerna hamnat på efterkälken i autonom-racet och de båda företagen kommer framåt att fortsätta sitt arbete med autonom teknik på var sitt håll. I pressmeddelandet säger Klaus Frölish, utvecklingschef på BMW, att de har utvecklat teknik och plattform med Intel, Mobileye, FCA och Ansys.
– Vår nuvarande teknikgeneration erbjuder mycket stark, hållbar potential: Med extremt kraftfulla sensorer och datorkraft sätter vårt robusta modulsystem oss i en utmärkt position att erbjuda våra kunder vad de behöver under många år, säger Klaus Fröhlich i pressmeddelandet.
Från Daimlers håll säger man sig vara öppen för andra partners.
– Vår expertis kompletterade den i BMW-gruppen väl. För att förbereda oss för framtida utmaningar och en snabbt förändrande omvärld sonderar vi nu andra möjligheter med partners utanför bilsektorn, säger utvecklingschefen Markus Schäfer.
David Leggett är analytiker inom automotive hos data- och analysföretaget Globaldata. Han anser att det är coronaviruset som ligger bakom uppbrottet då krisen tvingar fram nya utvärderingar för företagens prioriteringar och strategier.
– Tekniken för helt förarlösa fordon är dyr och svår att utveckla och eftersom covid-19-krisen fortsätter att minska industrins försäljning är det omedelbara fokuset för bilföretag på att överleva och vara konkurrenskraftiga för de ”nya normala” förutsättningarna framöver. För många i branschen är de enorma summorna som är involverade i vissa avancerade tekniker helt enkelt inte motiverade under nuvarande marknadsförhållanden.