Framtidens racing kan bli vätgasdriven
Världens förmodligen tuffaste tävling i uthållighetsracing, 24-timmars på Le Mans, kan komma att ha en klass för vätgasdrivna bränslecellsbilar. Det är åtminstone målet för MissionH24-projektet, som vill se en särskild klass för prototyper med elektrisk bränslecellsdrift i 2024 års upplaga av Le Mans.
Nu har planen fått backning i och med att däcktillverkaren Michelin och konsultbolaget Symbio gått samman som särskilda partners till MissionH24-programmet.
Med Symbio som mellanhand har Michelin, genom samarbetet med bildelstillverkaren Faurecia, blivit referenspartner till MissionH24-projektet vars mål är att påskynda utvecklingen av mobilitet med nollutsläpp tack vare användningen av bränslecellsteknologi inom endurance- eller uthållighetsracing. Långlopp, kort sagt.
För att markera tillkännagivandet av samarbetet kommer H24Racing-stallets tävlingsprototyp LMP H2G att få ett nytt utseende med Michelins, Symbios och drivmedelstillverkaren Totals färger. Långlopps- och simracing-fans kunde för övrigt se bilens nya utseende under det virtuella 24-timmarsloppet på Le Mans.
MissionH24-projektet, som presenterades i september 2018, är resultatet av ett initiativ från ACO (Automobile Club de l’Ouest, som organiserar 24-timmars på Le Mans) och Green GT, pionjär inom området bränsleceller med hög effekt. LMP H2G, som ursprungligen presenterades under H24Racings färger, är världens första Le Mans Prototype (LMP) som drivs med bränslecellsteknik.
– Inom Michelin-gruppen är vi mycket glada över att vara en del av MissionH24-projektet tillsammans med ACO och Total med Symbio som mellanhand. Programmet ger Michelin och Symbio ett laboratorium i verkligheten där vi kan skynda på vårt forsknings- och utvecklingsarbete om rena lösningar för bränslecellsmobilitet, säger Sonia Artinian-Fredou, EVP tjänster och lösningar, högteknologiska material på Michelin, i ett pressmeddelande.