Hur farliga är avgaserna från biogasbilar?
Transport & Environment (T&E) publicerade rapporten Compressed natural gas vehicles are not a clean solution for transport den 16 juni i år. Enligt rapporten ger gasfordon upphov till höga partikelutsläpp och de bör därför inte ges några miljöförmåner.
Gröna Bilister motsätter sig resultatet och menar att alla förnybara drivmedel har sina hållbarhetsutmaningar som behöver uppmärksammas och hitta lösningar för.
”Det som vi vet med säkerhet är att det fossila är nattsvart och måste bort och enda möjligheten att åstadkomma detta är att satsa på flera olika förnybara alternativ. Vi behöver el, vätgas, biogas, etanol och HVO”, skriver Gröna Bilister i ett pressmeddelande.
Enligt T&E är det fakta att gasfordon släpper ut partiklar och kväveoxider i samma nivå som bensin och dieselfordon. Även här är Gröna Bilister av en annan åsikt och menar att det finns ett flertal forskningsrapporter som visar på fördelar i ett luftkvalitetsperspektiv med biogas.
”En Schweizisk studie visade att när en bi-fuelbil växlade från bensindrift till gasdrift sjönk antalet utsläppta partiklar cirka 30 gånger – trots att den klarade dagens stränga utsläppskrav vid bensindrift. Andra studier visar att gasfordon och dieselfordon med partikelfilter är jämförbara när det gäller antalet partiklar som släpps ut”, skriver Gröna Bilister och fortsätter.
”Vi får inte heller glömma att 85-90 procent av partikelutsläppen från trafiken inte kommer från förbränningsmotorer, utan från andra källor som däck och bromsar. Detta problem löser vi inte ens genom att satsa allt på elbilar.”