SFVF: Fler elfordon kräver bättre utbildning för besiktningspersonal
– När jag läser hur besiktningsföretag kontrollerar elfordon och upptäcker skador men låter fordonet passera som godkänt blir jag skrämd, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).
Bo Ericsson påpekar att tekniken går mycket fort och allt för många saknar den kunskap som fordonsägare har rätt att förvänta sig.
– I DN kunde vi nyligen läsa: ”Batteriet på en Renault Zoe har fått två parallella skador. Bilen underkänns inte, men ägaren informerades”.
–En skada på ett litiumbatteri måste ovillkorligen kontrolleras av verkstadspersonal som är utbildade på elfordon. Tyvärr har vi exempel på elfordon som börjat brinna tre veckor efter att en skada uppstått på ett litiumbatteri. Vi i branschen som har rätt kompetens vet att ett skadat litiumbatteri innebär en överhängande risk och måste tas om hand omedelbart, eftersom en kortslutning kan leda till en häftig och mycket kraftfull brand, säger Bo Ericsson.
SFVF anser att regelverket för fordonsbesiktning måste ses över omgående när det gäller fordonskontroll av elfordon. Idag har besiktningsteknikerna 3–15 veckors utbildning och det räcker inte, menar Bo Ericsson. Dessutom måste innehållet i utbildningen förändras och utökas för att möta den tekniska utvecklingen.
För att råda bot på bristerna medverkar SFVF i arbetsgruppen hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och har startat Säkerhetsgruppen för fordon (SGF).
Under hösten startar SFVF en landsomfattande turné för att föreläsa om elfordon och risker tillsammans med medverkande från SGF. De kommer föreläsa om hur man ska göra riskbedömningar inne och ute för att på ett säkert sätt hantera skadade elfordon.