Hårt motstånd mot bensin- och dieselförbud
Om tio år kan det vara förbjudet att sälja nya bensin- och dieselbilar i Sverige. I vintras tillsatte den rödgröna regeringen en utredning som ska undersöka om ett nationellt förbud är möjligt, hur det kan utformas och exakt när det kan införas.
Bensin- och dieselbilar står i dag för omkring 80 procent av nybilsförsäljningen och flera branschorganisationer har ställt sig kritiska. Däribland Bil Sweden, M Sverige och Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet.
En Sifo-undersökning som bygger på 1 604 intervjuer ger nu stöd för kritiken. Bara en av tre (33 %) svarar att de är positiva till ett försäljningsförbud medan ungefär varannan (47 %) är negativ. Mest negativa är låginkomsttagare, äldre och boende utanför storstadsområdena.
– Jag tror alla förstår att vi kraftigt behöver minska vår användning av fossila drivmedel om vi ska klara utsläppsmålet och då är en utfasning av bensin- och dieselbilar helt naturligt. Men det är så klart enklare att vara positiv om man har bra ekonomi eller överhuvudtaget inte är bilberoende, säger Madeleine Fritz, försäljningschef Kvdbil.