Yngre målgrupp för Aston Martin
Som det traditionellt tyngda brittiska märke det är, så har Aston Martin en ganska mogen kundgrupp vars tinningar grånat betänkligt. Till och med den sportiga Vantage har en genomsnittskund som närmar sig 50-årsgränsen.
Klart att ett företag som Aston Martin måste säkra återväxten och locka till sig ett yngre klientel. Mycket yngre, till och med. Och det ska man göra med en bil som ser väldigt gammal ut.
Aston Martin DB5 Junior heter märkets senaste modell och den riktar sig till förare för vilka det inte skulle vara aktuellt att ta körkort på många år än. Som namnet antyder handlar det om den klassiska DB5 som premiärvisades redan 1963 och som James Bond skulle göra odödlig i filmen Goldfinger.
Men på en punkt skiljer den sig från originalet. Aston Martin DB5 Junior är blott tre meter lång och bara 1,1 meter bred. Bilen har tagits fram i samarbete med The Little Car Company, samma företag som hjälpte Bugatti att bygga babybilar. De scannade av originalbilen och stoppade sedan ritningarna i kopiatorn med två tredjedels förstoring.
Så DB5 Junior har tiotums trådekerfälgar, fungerande Smiths-instrument och till och med hjulupphängningar med samma geometrier som originalet: dubbla triangellänkar fram och stel bakaxel i panhardstag där bak.
Motorn är dock inte en nedskalad variant av Tadek Mareks klassiska raksexa. Nej, DB5 Junior är faktiskt ett barn av det 21:a århundradet och är således eldriven. För det är ju det som är populärt nu.
Med närmare sju hästkrafter sniffar faktiskt bilen på en toppfart på 50 kilometer per timme. Som tur är har Aston Martin försett bilen med ett novis-läge där telningen bakom ratten bara kan köra i max 19 knyck, med möjlighet till fjärravstängning av motorn om den skulle framföras alltför entusiastiskt.
Inte för att det spelar någon roll, för mamma och pappa lär ju inte släppa ifrån sig den där lilla läckerbiten. Aston Martin säger faktiskt att den ska ha plats för en vuxen och ett barn, så det ska vara fullt möjligt att framföra den även om man vuxit ur skoluniformen.
Och när man har hostat upp den halvmiljon kronor som bilen kostar, inklusive moms, kanske man ändå inte är så sugen på att låta ungarna leka sönder den.