23948sdkhjf

Volvo Cars köper Upplands Motor

Företagets ambition är att sälja 50 procent av sin globala volym online inom fem år.

Biltillverkaren Volvo Cars köper den Stockholmsbaserade återförsäljaren Upplands Motor. Dessutom vill man ta över den onlinebaserade handlaren Bra Bil och slå ihop den med Upplands Motor och Volvo Bil som är Volvos egen återförsäljare. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.

Bakgrunden till affären är att Volvo Cars vill nå fler kunder online. Företaget ska modernisera och uppgradera det sätt som kunderna köper, leasar, prenumererar på och servar sina bilar i Sverige. Detta som en del i att nå företagets ambition om att sälja 50 procent av sin globala volym online 2025.

Genom att slå samman sin återförsäljarverksamhet med Upplands Motor och Bra Bil ska man göra det möjligt att testa nya modeller för bilförsäljning på hemmamarknaden. Volvo vill göra det lika modern och problemfritt att köpa och serva sin bil som i andra branscher. Målet är att skapa ”en sömlös online- och offline-upplevelse tillsammans med Volvo Cars återförsäljarpartners globalt”.

– Det här handlar om att förändras tillsammans. Den fysiska återförsäljaren och möjligheten för konsumenter att möta engagerad, entusiastisk och kvalificerad Volvopersonal är fortfarande avgörande för vår framtid, säger Björn Annwall, högst ansvarig för EMEA-regionen på Volvo Cars.

Volvo Cars planerar att använda den nya organisationen som en förebild för hela landet, i ett kommande förändringsarbete tillsammans med sina befintliga återförsäljare. Volvo Cars har 29 återförsäljare med verksamhet över hela Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.098