Självkörande bil deltog i VM-rally
När testfasen av VM-deltävlingen Rally Estonia drog igång den 4 september stod en udda bil på startlinjen. Automomous Driving Lab vid universitetet i Tartu i Estland hade tillsammans med transportföretaget Bolt anmält en Lexus RX 450h som varken hade förare eller kartläsare (även om det satt en övervakare bakom ratten).
Så fort ekipaget hade vinkats av blev det också den första självkörande bil som deltagit i det officiella världsmästerskapet i rally, WRC.
Riktigt rallyfort gick det kanske inte och vid ett par tillfällen var människan bakom ratten tvungen att ta över körningen, på grund av att underlaget hade skadats av de ekipage som passerat före den självkörande rallybilen. Men den kunde ändå ta sig igenom den största delen av sträckan på egen hand.
– Självkörande teknik är generellt utvecklad och testad under bra trafikförhållanden, på släta vägar och i soligt väder. Rally Estonia var ett fantastiskt tillfälle att få testa tekniken under svåra förhållanden. Det var ett bra test innan vi går vidare till att prova tekniken i stadstrafik, säger Rain Johanson, teknikchef på Bolt.
Enligt Anne Jääger, chef för Autonomous Driving Lab vid universitetet i Tartu, är huvudmålet för samarbetsprojektet mellan Bolt och universitetet att testa självkörande teknik i stadstrafik.
– Ändå var vi glada att acceptera utmaningen att prova på en rallybana, förklarar Anne Jääger.