Skärpt reduktionsplikt bromsar bensinskattehöjning
Regeringen och samarbetspartierna har kommit överens om att kraftigt höja den så kallade reduktionsplikten för drivmedel, alltså den lag som tvingar bensinbolagen att blanda in allt mer förnybar råvara i bensin och diesel för att minska utsläppen av växthusgasen koldioxid. Det rapporterar Ekot och TT.
I dagsläget måste bensinbolagen blanda i fyra procent förnybar råvara i bensin och 21 procent i diesel. Enligt överenskommelsen ska reduktionsplikten öka till 28 procent för bensin och 66 procent för diesel inom en tioårsperiod.
Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) menar att det kan minska Sveriges totala utsläpp med 14 procent.
– Nu genomför vi den mest ambitiösa infasningen av förnybara drivmedel i världen, säger han till TT.
Biodrivmedlen är dyrare än bensin och diesel. För att inte bilisterna ska behöva betala mycket högre priser vid bensinpumparna har partierna enats om att pausa den extra uppräkning, så kallad BNP-indexering som i vanliga fall görs av bensinskatten, fram till 2022.
Samtidigt menar Per Bolund att priserna på biodrivmedel kommer att sjunka i takt med att stora investeringar i biodrivmedelstillverkning rationaliserar produktionen.
– Nu kommer vi med en plan som gör att de som producerar drivmedel vågar göra investeringar, säger Per Bolund i P1-morgon.