Ny elbilsplattform till Volvo Cars
Vi känner redan till Volvo Cars plattformar SPA och CMA. Nu kan vi också lära oss SEA. Under onsdagen presenterade nämligen Lynk & Co, ett av bilmärkena i Zhejiang Geely-sfären och Volvo Cars systerbolag, en konceptbil baserad på en helt ny elbilsplattform: SEA.
SEA-plattformen är en renodlat elektrisk plattform som inte lämnar utrymme för några förbränningsmotorer. Enligt ett pressmeddelande från Lynk & Co ska den nya plattformen utgöra bas för nya elektriska fordon inom hela Geely-gruppens produktportfölj, med bilmärken som Geely, Lotus, Lynk & Co, Polestar och Volvo Cars. Kanske gäller det också de delägda Lotus och Proton, och man förhandlar också med Daimler där man är största enskilda ägare.
Arkitekturen SEA, en förkortning av ”sustainable experience architecture”, är utvecklad i såväl Sverige som Kina, Storbritannien och Tyskland och ska kunna användas till allt från riktigt små bilar i A-segmentet upp till stora bilar och lätta lastbilar. Utvecklingsarbetet har tagit fyra år kostat omkring 2,7 miljarder dollar, enligt uttalanden från Geelys vd An Conghui.
Volvo Cars kommer också att använda plattformen, men då främst till mindre modeller. Det bekräftar Christina Zander, presstalesperson på Volvo Cars, till Göteborgsposten:
– Vi kommer att använda SEA-plattformen för små elbilar.
Zhejiang Geely kommer också att erbjuda andra biltillverkare att använda plattformen för att utveckla egna elbilsmodeller, på ett liknande sätt som Volkswagen erbjuder sin MEB-plattform till kunder utanför den egna koncernen.
Den första modellen som kommer att baseras på SEA-plattformen blir en produktionsmodell av den konceptbil som Lynk & Co presenterat. Konceptbilen Zero Concept ser också i många stycken produktionsfärdig ut och bolaget lovar att de första bilarna ska produceras redan nästa år.
Räckvidden uppskattas till över 70 mil och accelerationen upp till 100 kilometer i timmen ska gå på under fyra sekunder.