Tema Tvätt/Bilvård: Det mesta går att göra rent
Kristian von Pálffy kan alla tricks och har provat de flesta i sin långa karriär som bilvårdare.
– Det går att göra rent det mesta med vanlig Grumme såpa, säger han.
Såpa innehåller tallfettsyra så den gör både rent och fettar in lädret efteråt.
– Många tycker dessutom att Grumme tvättsåpa luktar gott!
På Wellkept arbetar man med Lahega som leverantör och som ett litet företag kan de välja och vraka vilka produkter de vill ha.
Det finns så många olika typer av material inuti en bil i dag. Det kan vara skinn (men mest sannolikt är det inte riktigt läder, enligt von Pálffy), mocka, alcantara, vinyl och tyg.
Han berättar att det ett tag var populärt med anilinläder – ett otroligt mjukt läder som är känsligt för allt.
– Det kunde bli fläckar av ett tumavtryck, säger von Pálffy.
Tidiga Lexus och andra japanska bilar hade ofta ett läder med en tunn plastfilm på. Det gjorde dels att stolarna lätt skavdes vilket ledde till problem med att färga det eftersom man hade svårigheter att tränga igenom plasthinnan.
– Det viktigaste att göra innan man sätter igång att behandla och rengöra läder är att kontrollera vad för typ av läder det är.
Med lite erfarenhet kan man känna efter med fingrarna och titta på strukturen i lädret. Vissa tillverkare säger att det är läder men när man tittat på präglingen i lädret är den identisk överallt.
– Ganska osannolikt för ett naturmaterial som läder, ler von Pálffy.
När man arbetar med läder är det viktigt att arbeta i begränsade avsnitt, för rekondarens värsta fiende är om tvättlösningen som man arbetar med börjar rinna i lädret. På sin väg ner genom materialet löser den upp smutsen och kan då lämna ränder i klädseln när den torkar.
Von Pálffy är noga med att poängtera att man måste arbeta smart. En mjuk nagelborste funkar utmärkt för att komma ner i lädrets porer utan att man går för djupt. Sedan är det viktigt att man torkar torrt eftersom man inte vill ha rengöringsmedel som ligger kvar och pyr. Då kan man förstöra klädseln.
– Det vi tar betalt för är tiden och ju dyrare bil det är desto längre tid vill vi ha på oss, förklarar han.
Han berättar att han ibland får förklara för vissa kunder med väldigt dyra bilar att det inte kostar extra för att det är uppenbart att kunden har mer pengar utan för att Wellkept har inte råd att göra fel.
– Man vill inte känna sig stressad när man arbetar med en McLaren!
Har man varit branschen så länge som von Pálffy har man gott om historier att berätta. En sådan är när det kom in en Ferrari Testarossa och ägaren var förtvivlad för att han hade gjort lädret för rent. Det såg artificiellt ut. Von Pálffy tänkte och klurade medan han satt på en rullpall och drog sig själv mellan hjulhusen. Han tittade på handen och såg smutsen från hjulhuset.
– Jag tänkte ”va faan, vi testar” och tog smutsen på handen och kletade in den i den rengjorda läderklädseln, torkade av överflödet och då blev det perfekt, skrattar von Pálffy.
Han hade lyckats fylla de små porerna i lädret med den fina jorden från hjulhusen.