Bavaria storsatsar i Stockholm
Bavaria, ett företag inom Hedin Automotive och en av Europas största BMW och Mini-återförsäljare, öppnar under hösten tre nya anläggningar i Stockholmsregionen: i Kista, Solna och Danderyd. Anläggningen vid Kymlingelänken i Kista öppnar redan 5 oktober och blir Bavarias nya Flagship Store för BMW. Det blir ett fullservicecenter med försäljning av både nya och begagnade bilar samt serviceverkstad och däckhotell.
– Det här är en toppmodern anläggning på 8 000 kvadrat som är byggd för att vara en bilanläggning och som vi nu har expanderat med ett extra våningsplan, säger Johan Frisk, vd för Bavaria i Sverige.
Serviceverkstaden är utrustad med 16 platser för mekaniker och blir en viktig del i satsningen, främst för att logistiken kring ett servicebesök utvecklats i alla delar. Förutom att det finns gott om plats att sitta och jobba på under tiden som bilen servas så utvecklas också tjänster för snabbare inlämning av bil.
– Nästa steg är att vi även erbjuder kunderna online-incheckning till verkstaden. Precis som på flyget kan du checka in bilen före dit besök och sedan bara lämna och hämta din bilnyckel. Vi är inte riktigt där än, men utveckling av tjänsten pågår för fullt, säger platschef Johan Ericsson.
Bavaria har också öppnat ett nytt företagscenter i Arenastaden Solna. Även om det kallas företagscenter är det här en fullserviceanläggning som inkluderar en toppmodern verkstad och som vänder sig till både affärskunder och privatpersoner. Här finns ett mindre antal utställningsbilar i showroom, som kompletteras av en helt ny VR-teknik som ska ta upplevelsen av att välja bil till en helt ny nivå.
– Det känns verkligen som att du sitter i bilen samtidigt som du visuellt och in i minsta detalj kan testa dig fram till din egen favoritmodell. Vi tror och hoppas att det här är framtidens hållbara sätt att sälja bilar. Ytorna är mindre men kompletteras istället med modern teknik, säger säljledare Kristoffer Juleus.
Snart är det också dags för en ny Mini-anläggning i Danderyd. Den 2 november öppnar Mini Flagship Store, en 2 700 kvadratmeter stor fullserviceanläggning med toppmodern verkstad, vägg i vägg med Bavarias befintliga BMW-anläggning
– Bakgrunden till satsningen är att Mini haft stora försäljningsframgångar de senaste åren och att varumärket nu kan bära en egen etablering, säger Jonas Lindhé, brand manager för Mini inom Bavaria.