23948sdkhjf

Konverterar till etanoldrift – för miljöns skull

På senare år har marknaden för nya etanolbilar varit i stort sett död – det är olönsamt. Men de som gör det idag har andra skäl än lönsamhet, även om regeringen försöker blåsa liv i bränslet igen. Vi var med när Boulder Maskin konverterade en Ram 1500.

Efter några år då alla biltillverkare satsade på etanolbilar har det på senare år varit en tämligen död marknad. Regeringen gör ett försök att få ägare av befintliga bensinbilar att konvertera dem till etanoldrift genom en föreslagen premie av 5 000 kronor.

Det är väl tveksamt om det i sig är ett tillräckligt ekonomiskt incitament. De som ändå redan väljer att konvertera gör det av miljöskäl.

Stefan Olsson köpte sin Ram 1500 med 5,7-liters V8 för ett par år sedan som 2018 års modell.

– Då fanns inte etanolkonvertering som ett alternativ, säger han. Men miljöaspekten har alltid varit inblandad i de projekt jag deltagit i. Jag får inte lägre skatt eller någon miljöbonus men för mig är det viktigt att veta att jag gjort vad jag kunnat. Än så länge är jag fantastiskt nöjd, säger Stefan Olsson efter att ha kört sin konverterade Ram pickup ett par veckor.

På Boulder Maskin är man vana vid att konvertera stora USA-bilar. Ägaren Dick Tilander är själv USA-bilsentusiast och har tidigare bott i och drivit verkstad i Los Angeles i tio år.

– Vi har konverterat några Dodge Durango men även flera nya Toyota Prius. Ägarna vill köra på ett miljövänligt bränsle även när de inte går på batteri, säger han.

Ingen ekonomisk vinst att välja sprit

Regeringen drog en lans för att konvertera bensinmotorer till etanoldrift i ett förslag till budgetpropositionen som presenterades i september. Förslaget innebär att den som konverterar sin bil får 5 000 kronor i premie från staten – ungefär hälften av vad det kostar. Det dröjer dock innan det blir verklighet. Förslaget behandlas i riksdagen i december och själva regelverket väntas färdigställas nästa höst. Först 2022 kan de första, eventuella, konverteringarna belönas med premien. Om politikerna verkligen vill öka användningen av etanol som drivmedel vore det sannolikt effektivare att skattemässigt se till att bränslet blir billigare vid pumpen. Idag skiljer det runt 40 öre litern mellan etanol E85 och bensin 95. Eftersom en motor förbrukar en större mängd om den körs på etanol istället för bensin finns det inga direkta ekonomiska skäl att välja det, endast miljömässiga. Och, det höll vi på att glömma: motorns kraft ökar med etanol och känns piggare.

Sverige får behålla skattefrihet för biodrivmedel

Som Motormagasinet tidigare rapporterat har EU-kommissionen nyligen beslutat att förlänga Sveriges skattebefrielse för koncentrerade biobränslen med ett år och därmed gäller undantaget från EU:s statsstödsregler även kalenderåret 2021. Beslutet innebär att biodrivmedel som HVO 100, RME 100, ED 95 och E85 kan fortsätta säljas utan att priset vid pumpen rakar i höjden vid årsskiftet.

Etanolkonverteringen steg för steg

Bilen som Boulder konverterar är en 2018 Ram 1500, ägd av Stefan Olsson, som vill köra miljövänligt. Bilen får ingen bonus, subvention eller skattelättnad. Däremot går den utmärkt att köra på etanol.

Konverteringssatsen som Boulder Maskin arbetar med, eFlexfuel, är tillverkad i Finland. Består bland annat av etanolsensor, kablage och tillbehör.

Först monteras etanolsensorn. I detta fall på ingången till railen och ”gummi upphängd”. Helst en bit från spolarna för att eliminera elektromagnetisk störning så långt som möjligt – den största orsaken till att systemen ibland krånglar. Ram:ens storlek kräver lite akrobatik för att komma åt

Här är den förgrening som går in på spridarkontakten. Kablaget är rejält tilltaget för att kunna räcka runt en stor maskin som 5,7-Hemi. Boulder Maskin lindar upp det, tejpar och håller det så långt som möjligt från strömkällor.

Det absolut första man gör. Tar reda på bilens kondition, absolut ett måste. I Boulders fall används diagnosutrustning Chrysler original Wi Tech för att kunna säkerställa att det inte ligger koder lagrade eller aktiva för avgasrening och motorstyrning.

Vid varje montering måste man kolla upp polariteten vid spridaranslutningen. Satserna levereras därför med lösa ändar för att montören skall kolla detta specifikt för varje bilmodell.

När spridarkablaget väl är inkopplat och på plats syns det knappt. Boulder Maskin väljer alltid en original jordpunkt. Bra jord är en förutsättning för att systemet skall fungera.

När installationen är klar måste bilen märkas att den går att köra på E85. Installationsdekal i dörrstolpen.

När motorkåpan är tillbaka på plats så provkörs bilen och kollas en sista gång upp att den inte felkodat. Nu får kunden koppla upp appen så han kan läsa av inblandningen av etanol i bränslet, felkoder i systemet och cylinderbalans.

Stefan Olsson (till höger) har på tre timmar fått en miljövänligare pickup. Konverteringen kan sänka CO2-utsläppen med 50-70 procent till en kostnad av 10 000 kronor. Dick Tilander har mycken erfarenhet av konvertering och är ackrediterad att utföra fartbegränsning på nyttofordon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064