Bonus malus slår hårt mot lätta lastbilar
Under oktober minskade nybilsregistreringarna av personbilar med fem procent jämfört med samma månad i fjol. Jämför man i stället med det coronadrabbade andra kvartalet då man tappade 37 procent visar siffrorna en fortsatt återhämtning.
– Det är värt att notera att oktober i fjol var en stark månad, till följd av att många passade på att köpa ny bil innan årsskiftet då den nya testmetoden WLTP infördes i bonus malus-systemet. Hittills i år har personbilsregistreringarna minskat med 16,8 procent, säger Mattias Bergman, vd på BIL Sweden.
Mot strömmen gick de laddbara bilarna. I oktober stod elbilar och laddhybrider för 36 procent av personbilsregistreringarna, vilket är rekord för en enskild månad. Jämför man med fjolåret har antalet laddbara bilar hittills i år ökat med 113 procent, där laddhybriderna står för den största uppgången med 162 procent samtidigt som elbilarna ökat med 44 procent.
Data från Autouser visar hur utvecklingen för laddbara bilar har sett ut under de senaste 12 månaderna, jämfört med samma period i fjol.
Av alla personbilar i trafik är nu tre procent laddbara, varav en procent elbilar och två procent laddhybrider.
För lätta lastbilar går det däremot trögt. Registreringarna minskade med drygt elva procent i oktober jämfört med samma månad förra året, och har hittills i år minskat med 38,2 procent. Under perioden januari–september har nyregistreringarna av lätta lastbilar i Sverige minskat mest i hela EU.
– Förklaringen till kräftgången för lätta lastbilar förklaras inte enbart av coronakrisen, utan även av att bonus malus-systemet slår hårt mot lätta lastbilar, säger Mattias Bergman.
Registreringarna av tunga lastbilar över 16 ton minskade med 17,1 procent i oktober. Hittills i år har nyregistreringarna minskat med 27,1 procent. Nyregistreringarna av bussar ökade med 44,2 procent i oktober. Hittills i år har dock bussregistreringarna minskat med 3,6 procent.