Bantningskur ger explosiv Bugatti
En bolid är en synnerligen ljusstark meteor, typisk en som exploderar i atmosfären. Inom astronomin beskrivs bolider som eldklot vars ljusstyrka kan överträffa fullmånens och de uppträder oftast i samband med meteorskurar.
Och exploderar, det är väl ungefär vad Bugatti Bolide gör. Till vardags bygger Bugatti småspektakulära sportbilar, två ton tunga med W16-motorer på 1 500 hästkrafter som säljs för, i runda slängar, 30 miljoner kronor eller så.
Nu tycks någon hos bilfabriken i franska Molsheim ha tyckt att det var lite klent. Som en teknisk tankeövning har man nämligen tagit fram en bil som har mer effekt och lägre vikt – mycket lägre, till och med.
Bugatti Bolide, som konceptet kallas, har 1 850 hästkrafter i 1 240 kilo bil. Det betyder att varje hästkraft har blott 670 gram att släpa på. Vad är det, en limpa bröd?
För att lyckas nå matchvikten har Bugatti använt titan i skruvar och fästelement, 3D-printade komponenter av titan, kolfiberkeramiska bromsar och naturligtvis kolfiber högt och lågt. Bugatti beskriver sin bil som den ”mest extrema, kompromisslösa, snabbaste och lättaste konceptet” i företagets moderna historia.
Motorn är samma åttaliters W16-maskin som i vanliga Chiron, men vässad med fyra nya turboaggregat och en del annat godis. Toppfart? Lätt över 500 knyck. Dit ska det för övrigt inte ta mer än 20 sekunder från stillastående.
Bugatti säger att man fortfarande inte fattat något beslut om eventuell serieproduktion, men man påstår att bilen är byggd efter FIA:s säkerhetskrav. Alltså skulle det vara fullt möjligt att tävla med bilen – kanske är det en kommande kombattant i Le Mans vi ser på bilderna.
Det vore ju inte så dumt, för sist en Bugatti segrade i Le Mans var 1939 med en Bugatti 57 C ”Tank”, med Jean-Pierre Wimille and Pierre Veyron bakom ratten. Den bilen vägde ungefär som dagens Bolide och lyckades segra trots att man bara kramade runt 200 hästkrafter ur den raka åttan. Tänk då vad den nutida tankeövningen skulle kunna åstadkomma, om den bara fick chansen.