Det finns gott om så kallade diagnosinstrument. Varje bilmärke har ett eget, oftast. I en del fall kan de vara gemensamma för en hel koncern med olika märken. Det är i regel inga billiga saker men å andra sidan används de i princip på heltid.
Motormagasinet besökte Hedin Bil i Uppsala och deras verkstad där verkmästaren Viktor Hellberg demonstrera...
Diagnosverktyget är verkstadens hjärta
Diagnosinstrument eller diagnosverktyg är ett oerhört viktigt hjälpmedel i fordonsverkstäderna. Är de unika för märket, vad kan de göra och ska privatpersoner skaffa sig ett eget för att själv klura ut vad som är fel på bilen?
Hedin Bil i Uppsala: Verkmästaren Viktor Hellberg demonstrerar Mercedes diagnosinstrument Multiplex. på en Mercedes-AMG E63S 4Matic+ med V8, Biturbo, 612 hk och en prislapp norr om Polcirkeln. Foto: Torbjörn Lundgren
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration