Etanolkonverterade laddhybrider ska sänka utsläppen
Laddhybrider ger inte upphov till några lokala koldioxidutsläpp så länge de kör på el. Men när de drivs av förbränningsmotorn går denna oftast på bensin eller i något fall på diesel. Det vill Carstedts Bil, som är ett familjeägt företag och auktoriserad återförsäljare för Ford i Örnsköldsvik och Umeå, ändra på.
Tillsammans med moderbolaget Ecosystem i Skandinavien lanserar man ny ett antal laddhybrider som kan drivas på etanol/E85. Det innebär att utsläppen av fossil koldioxid kan minskas med ytterligare 50–75 procent, beroende på etanolens ursprung, när förbränningsmotorn används.
Carsteds Bil har tagit hjälp från Frankrike med etanolkonverteringen. Under de senaste 18 månaderna har man utvecklat och förfinat en konverteringslösning för att passa den norrländska vintern. Carsteds har också fått dispens av Transportstyrelsen att omregistrera konverterade bensinbilar till etanolbilar, givet att de är konverterade på korrekt sätt enligt fransk-svenskt regelverk.
Inledninsvis handlar det om att konvertera Ford Kuga, Mitsubishi Outlander, Ford Transit och Tourneo samt Ford Explorer till etanoldrift. I nästa steg kommer man att även erbjuda konvertering av nya såväl som begagnade bensinbilar.